Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-06-25

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro Socialförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälpa barn, ungdomar, familjer och personer med funktionsnedsättning eller beroendeproblem. Vi arbetar även med uppsökande och förebyggande insatser. Grundläggande för oss är att vi bemöter varandra på ett respektfullt sätt – såväl våra brukare som oss medarbetare emellan. Barn och ungdomsavdelningen vänder sig till de barn, ungdomar och familjer som är i behov av stöd och hjälp på grund av sociala problem eller relationsproblematik. Aktuella lagstiftningar är Socialtjänstlagen, Lagen om vård av barn och unga, föräldrabalken med flera. Avdelningen ansvarar för myndighetsutövning, bistånd enligt SoL och LVU avseende barn och ungdomar, familjerådgivning, familjerätt, öppenvård, förebyggande arbete, samverkan med andra och verkställande insatser gällande vård i relation. Externa placeringar av barn och ungdomar i såväl familjehem som i HVB, samt rekrytering av familjehem. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som är engagerad, nyfiken och flexibel som vill arbeta med barn/ungdomar, föräldrar och deras nätverk. Hos oss är delaktighet ett nyckelord, därför är det viktigt att du är lyhörd och utforskande. Som utredande socialsekreterare behöver du kunna hantera ett flertal individärenden och arbeta utifrån det enskilda barnets/ungdomens behov, för att på ett kreativt och professionellt sätt hitta lösningar för familjerna du möter. Arbetsplatsen består av tre utredningsgrupper. Varje grupp består idag av en förste socialsekreterare, en senior socialsekreterare och 12 utredande socialsekreterare. I varje enskilt ärende arbetar man tillsammans som huvud- och medhandläggare samt har nära stöd av både förste socialsekreterare och senior. För oss är det viktigt att vi håller hög kvalitet på arbetet vi utför samt skapar en rimlig arbetsbelastning för vår personal. Vi har därför utformat något som vi kallar för Klaramodellen. I arbete enligt Klaramodellen fördelas ärenden under jour- och mottagsveckor som man har på ett rullande schema var sjätte vecka. Detta gör att vi arbetar nära vår mottagningsenhet, vilket visat sig vara positivt för både klienterna (som får hjälp snabbare) och för medarbetarna (som tycker att det är ett roligt och effektivt arbetssätt). Det innebär också att man får mer arbetsro i sina pågående utredningar de veckor man inte har mottag och jour. Samtliga medarbetare på utredningsenheterna utbildas kontinuerligt i Signs of Safety och sedan våren 2022 ingår vi i den nationella kompetenssatsningen Yrkesresan. Detta i kombination med regelbunden handledning gör att vi håller hög kompetens och utveckling hos våra medarbetare. Vi anser att stabila grupper med bra teamkänsla, i kombination med möjlighet till återhämtning, är viktigt för att trivas samt göra ett bra jobb. Därför anordnar vi skrivdagar, teambuildingsdagar och försöker i möjligaste mån vara lyhörda inför medarbetarnas önskemål och behov. På socialförvaltningen tillämpar vi flextid och möjlighet till hemarbete när arbetet tillåter. KVALIFIKATIONER Du som söker har socionomexamen och gärna erfarenhet inom myndighetsutövning, vilket är meriterande men inte ett krav. Vi har en bra introduktion och ett kompetensutvecklingsprogram (Yrkesresan). Du som söker har datorvana och förmåga att hantera digitala verktyg. Du kan arbeta i olika system och känner dig bekväm i att ha datorn som arbetsredskap. Körkort är önskvärt, men inget krav. Som person har du en positiv inställning till ditt arbete, är engagerad när du arbetar med utredning och uppföljning av barn och ungas situation (0-20 år) och kan hitta kreativa lösningar på uppkomna situationer. Under tiden vi rekryterar är det semester för många av oss, vilket gör att vi har tre chefer som kan svara på frågor under denna period. ÖVRIGT Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid. Som anställd inom Halmstad kommun erbjuds du årligen ett friskvårdsbidrag. Rekryteringen sker löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons