Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-06-20

När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din kunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i samhällets vardag. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland! Nu söker vi en ny upphandlingskollega med genuint intresse för goda affärer! Du kommer att tillhöra enheten för ekonomi och upphandling som tillhör en avdelning som arbetar med att stödja Länsstyrelsens olika verksamheter. På enheten arbetar vi med upphandling och ekonomi för hela Länsstyrelsen. Nästa steg i vår digitaliseringsresa är införande av e-handel för våra beställare vid avrop. Du blir ansvarig för implementering och att leda det fortsatta arbetet under kommande månader med att utveckla beställningar och inköp tillsammans med din två upphandlarkollegor på enheten. Som e-handelsansvarig upphandlare på Länsstyrelsen ställs du inför möjlighet att bredda dina kunskaper inom offentliga inköp och i synnerhet digitala beställningar. Du blir vår nyckelperson som självgående driver processen med införande av digitala beställningar i samarbete med myndighetens olika verksamhetsområden. Dina arbetsuppgifter blir framför allt att starta upp användningen av digitala beställningar via ett befintligt e-handelssystem. Du kommer att leda införandet av digitalt flöde inom inköp, upprätta digitala mallar för beställning, ha kontakt med leverantörer och systemhantering samt inköpsuppföljning. Du arbetar med intern rådgivning och stöd, utbildningar samt avtalsförvaltning. Du utvecklar inköpsprocessen på myndigheten vilket innefattar digitala beställningar, avtalsuppföljning samt att ta fram rutiner och riktlinjer. Vid behov förstärker du upphandlarfunktionen och hanterar även vissa upphandlingar. Huvudsakliga arbetsuppgifter: - E-handelsansvar - Implementera, strukturera och utbilda kring e-handel / digitala ordrar - Genomföra inköp enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) - Avtalsförvaltning och avtalsuppföljning - Kvalificerad rådgivning kring inköp till våra verksamhetsområden Krav för tjänsten: - Lägst högskoleexamen eller yrkeshögskoleexamen med inriktning mot upphandling, inköp eller i övrigt relevant motsvarande utbildning som vi kan bedöma som likvärdig. Exempelvis motsvarande inom så som juridik, inköpslogistik eller systemvetenskap med affärssystem. - Erfarenhet från upphandling och e-handel (e-beställningar) - Erfarenhet genomföra utbildningar, projektbaserat arbetssätt samt införande av system och nya rutiner / processer (processledning) - Kan ta fram utbildningsmaterial Meriterande erfarenheter för tjänsten: - Erfarenhet från offentlig sektor när det gäller upphandlingar och inköp - Tillämpning av och kompetens inom LOU - Hanterat e-beställningar samt de inställningar som kan krävas i inköps- och upphandlingssystem - Visma Proceedo inköpdel samt systemadministration av systemet - Kompetens inom upphandlingssystem, i synnerhet TendSign - God kunskap om Office-programmen Vi söker dig som har hög grad av affärsmässighet. Du ska ha förmågan att samarbeta, skapa goda relationer och är pedagogisk och tydlig när arbetet kräver det. Du är driven och självgående i ditt arbetssätt och har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Stor vikt läggs vid den personliga lämpligheten. Anställningen är en särskild visstidsanställning under åtta månader. Tillträdesdatum augusti/september eller efter överenskommelse. Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter. För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss. https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. Vill du veta mer kontakta enhetschef Erica Lindberg, tel. 010-223 52 95. Fackliga företrädare för SACO är Lovisa Granberg, tel. 010-223 54 90 och för ST är Nina Stenmark tillgänglig v.27, tel. 010-223 53 04. Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 7 juli, ange ref nr: 11029. Besvara urvalsfrågor vid ansökan.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 6 Månader eller längre
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons