Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-06-20

Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Demokrati och medborgarservices uppdrag är att stötta stadens verksamheter i att utveckla och utföra service till boende, besökare och företag samt i att skapa förutsättningar för invånarnas demokratiska delaktighet och inflytande. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, ger metodstöd för service- och demokratiutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler som till exempel goteborg.se. Vi driver stadens medborgarkontor, Teckenspråksforum, Regnbågshuset och Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Vi erbjuder också konsumentrådgivning och budget- och skuldrådgivning. Dessutom ansvarar vi för Göteborgs Stads överförmyndarverksamhet. På vår förvaltning är vi drygt 250 medarbetare. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och bidra till en hållbar vardag för göteborgarna? Nu söker vi en kollega för ett tidsbegränsat uppdrag inom vårt rådgivningsteam. Som rådgivare inom konsumtion och privatekonomi blir du del av en engagerad och kompetent arbetsgrupp inom enheten Hållbar konsumtion och privatekonomi. Enheten består av 20 medarbetare och omfattar såväl konsumentrådgivning som budget- och skuldrådgivning. För detta uppdrag kommer fokus framför allt att vara på rådgivning inom konsumtion men även budget- och skuldrådgivning kan bli aktuellt. Som konsumentrådgivare ger du service till invånare i Göteborg genom opartisk och oberoende rådgivning i konsumenträttsliga frågor. Du ger råd avseende exempelvis reklamationer och tvister, tolkar lagar och hjälper konsumenter att förbereda inför anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Arbetet kan också innehålla förköpsråd inför köp av tjänster eller varor samt förebyggande arbete bestående av föreläsningar, mediamedverkan och evenemang. Rådgivningen sker via telefon, e-post, fysiska eller digitala möten. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har avslutad eller pågående högskoleutbildning inom ekonomi, juridik, samhällsvetenskap, beteendevetenskap eller liknande. Vi vill att du har tidigare erfarenhet av att möta människor, exempelvis från rådgivning, service, kundkontakter eller annat område som är relevant. Om du har erfarenhet av att förmedla och nå ut med kunskap och information till individer och grupper är det meriterande. För att du ska trivas och lyckas i rollen som rådgivare ska du vara serviceinriktad samtidigt som du ska kunna arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Vi söker dig som är en god kommunikatör och har lätt för att uttrycka dig i små och stora sammanhang. Du är lyhörd inför våra målgruppers olika behov och kan utifrån det anpassa ditt sätt att kommunicera. Det är också viktigt att du på ett inspirerande och entusiasmerande sätt kan förmedla kunskap såväl individuellt som i grupp. Vi vill att du har goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Under perioden 24/6-2/7 kontakta Karolina Österblom för eventuella frågor kring tjänsten. Hon nås på telefonnummer 031-365 09 29. Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg. Vi vill att vår förvaltning ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 3 - 6 Månader
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons