Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-06-19

Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss! Då värderar du förmodligen, precis som vi, ett jobb som är viktigt på riktigt. Här på Kalmar kommun arbetar vi tillsammans för att hela tiden göra Kalmar ännu bättre - för alla som lever sina liv här, driver företag eller besöker vår fina kommun. Kommunledningskontoret är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontoret är även förvaltning åt integration- och arbetsmarknadsnämnden, landsbygdsnämnden samt vatten- och miljönämnden. Vi på kanslienheten arbetar med ett helhetsperspektiv, nära den politiska ledningen, med målet att på bästa sätt ge stöd och service till Kalmar kommuns politiska organisation, förvaltningar, bolag och till allmänheten. Kommunledningskontoret består av drygt 350 medarbetare inom 14 olika verksamheter. Vi är en förvaltning i ständig utveckling - allt för att göra Kalmar ännu bättre. Välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Är du vår nya, erfarne kommunsekreterare? Då väntar ett varierat och spännande jobb mitt i den politiska processen. Du blir en nyckelperson hos oss - den naturliga länken mellan förtroendevalda och tjänstepersoner. Utöver sekreterarskap och administration av kommunfullmäktige och kommunstyrelsen är du med och utvecklar, effektiviserar och kvalitetssäkrar rutiner och processer. Du är sammankallande för kommunens nämndsekreterarnätverk, tillsammans driver ni utvecklingen framåt. Din roll är konsultativ och stödjer förtroendevalda och tjänstepersoner i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen. I tjänsten ingår också att skriva och granska beslutsunderlag. Som kommunsekreterare samordnar och utvecklar du ärendehanteringen på kommunledningskontoret tillsammans med dina kollegor på kanslienheten. Vissa utredningsuppdrag och utbildningsinsatser kan förekomma. KVALIFIKATIONER För att arbeta som kommunsekreterare ska du ha erfarenhet inom området och du bör du ha högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap eller juridisk inriktning. Du har kunskap om lagar som till exempel kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Självklart har du ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor. Du behöver ha en god förmåga att uttrycka dig i skrift och vara van vid att kommunicera muntligt. För att trivas i rollen behöver du vara bra på att samarbeta. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion. Det är önskvärt att du har ett strukturerat arbetssätt, att du är självständig, flexibel och servicemedveten. Du behöver ha förmåga att arbeta med flera olika uppgifter samtidigt, ibland i ett högt tempo. Vår nämndprocess är digital, så det är viktigt att du har kunskap och vana att arbeta med modern teknik och i digitala ärendehanteringssystem. ÖVRIGT Kalmar kommun kontrollerar identitet och arbetstillstånd innan någon anställs. Detta innebär att du som söker jobb hos oss behöver visa legitimation. Om det är aktuellt kan du även behöva visa upp ditt uppehålls- och arbetstillstånd. Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons