Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-06-19

På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är en plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid. Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun. Redovisningsenheten är organiserad under ekonomiavdelningen och leds av redovisningschefen. Ekonomiavdelningen är i sin tur organiserad under kommunledningskontoret och leds av ekonomichefen. På ekonomiavdelningen finns roller såsom ekonomiadministratörer, ekonomispecialist och verksamhetscontroller vars främsta uppgifter är att stödja kommunens verksamheter och nämnder i planerings- och uppföljningsprocesser kopplat till kommunens styrmodell, samt hantera den löpande redovisningen. I en nyligen beslutad omorganisation inrättades en ny roll i form av en redovisningsspecialist. Ekonomiavdelningen leds för närvarande av en interim ekonomichef med uppdrag att kraftfullt arbeta med att skapa förutsättningar för en tydligare och mer professionell organisation gentemot de avdelningen ska stödja, samt leda mot en mer tillitsbaserad styrning med möjlighet att nyttja kompetensen på bästa sätt. Syftet är också att skapa mer attraktivitet och stärka arbetsgivarvarumärket. I det avseendet erbjuds stor frihet under ansvar att forma sitt arbete utifrån verksamhetens bästa, där möjligheten till distansarbete är en självklar del i förutsättningarna. ARBETSUPPGIFTER Skapandet av denna roll är ett resultat av en omfattande genomgång av avdelningens utmaningar gällande arbetsuppgifter, arbetssätt och kompetens. Genomgången visade ett tydligt behov av att stärka kompetensen inom redovisning. Rollen som redovisningsspecialist införs för att säkerställa att avdelningen kan uppfylla sitt uppdrag långsiktigt. För närvarande finns det endast en person med denna kompetens, vilket gör den nya tjänsten avgörande för att minska sårbarheten, säkerställa ett hållbart arbetsliv och bibehålla en hög utvecklingstakt. I rollen som redovisningsspecialist ingår följande arbetsuppgifter: - självständigt ansvara för och hantera kommunens anläggningsregister, projektredovisning och momsredovisning - inrapportering av statistik till olika myndigheter, bland annat räkenskapssammandraget till SCB - arbeta med förvaltning och utveckling av kommunens ekonomisystem Raindance - självständigt ansvara för och upprätta delar i uppföljningsprocesserna - ha förmåga att utföra ekonomiska analyser samt bereda ärenden vilket innebär att man kan hantera hela processen från initialt arbete till slutlig presentation inför beslutsfattare - arbeta med ledning och stöd till både ekonomiavdelningens medarbetare och de verksamheter avdelningen är till för att stödja - bistå vid genomlysningar och utredningar. Arbetet sker i nära samarbete med redovisningschefen där förmågan att ersätta varandra är väsentlig för en hållbar ekonomiavdelning över tid. Arbetets ordinarie förläggning är på kontorstid där avvikelser förekommer utifrån att behoven över ett år skiftar. KVALIFIKATIONER Högskoleutbildning inom ekonomi motsvarande minst 3 år. Vi söker dig som har mångårig erfarenhet av kvalificerat arbete inom området redovisning. Du har erfarenhet av att leda hela eller delar av redovisningsprocessen i både genomförande av årliga redovisningsaktiviteter och utveckling av arbetssätt, inklusive digitala verktyg som stöd för arbetet. Meriterande om du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation och erfarenhet av chefs- och ledarskap. Har du hög kunskap och kompetens inom området redovisning i offentliga organisationer är det också meriterande. Vi söker någon med förmåga att göra kvalificerade analyser och som kan växla mellan att se helheten och att fokusera på detaljer. Du bör också kunna bygga gynnsamma relationer, samt ha en stark förmåga att strukturera och organisera ditt arbete. För att lyckas i rollen är det viktigt att du kan använda digitala verktyg för att förenkla och effektivisera arbetsprocesser. Du ska ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. ÖVRIGT Tomelilla kommun har rökfri arbetstid. Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ska ansökan skickas in digitalt via Visma recruit och inte via e-post eller pappersformat. Vid problem med ansökan var god kontakta Vismas support (0771-693 693). Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons