Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-06-19

Värmdö är skärgårdens mötesplats med en unik kombination av naturens stilla skönhet och en mer stadslik livsstil. Vårt uppdrag är inte ett utan många: skola, fastigheter, socialtjänst, hamnar, vård, bibliotek, omsorg och många fler. Vi verkar för att alla Värmdöbor kan leva ett rikt och fritt liv. Vi vill vara de som möjliggör drömmen om en livskraftig trygg miljö för hem, familj och företag Ska vi lyckas med det fullt ut måste vi ha många och omfattande kompetenser och arbeta tillsammans för en gemensam och tillitsfull arbetskultur, byggd på modiga, ansvarstagande medarbetare som förstår invånarnas behov och önskemål. Det är det vi kallar Ett Värmdö, En Förvaltning. Biståndsenheten funktionsnedsättning Värmdö är skärgårdens mötesplats med en unik kombination av naturens stilla skönhet och en mer stadslik livsstil. Vårt uppdrag är inte ett utan många: skola, fastigheter, socialtjänst, hamnar, vård, bibliotek, omsorg och många fler. Vi verkar för att alla Värmdöbor kan leva ett rikt och fritt liv. Vi vill vara de som möjliggör drömmen om en livskraftig trygg miljö för hem, familj och företag Ska vi lyckas med det fullt ut måste vi ha många och omfattande kompetenser och arbeta tillsammans för en gemensam och tillitsfull arbetskultur, byggd på modiga, ansvarstagande medarbetare som förstår invånarnas behov och önskemål. Det är det vi kallar Ett Värmdö, En Förvaltning.  I vår centralort Gustavsberg hittar du vårt ljusa och fräscha kommunhus. Kollektivt i rusningstrafik tar det ca 30 minuter med direktbuss från Slussen till kommunhusets välkomnande entré. Bussarna går var 10:e minut. Väljer du i stället bilen tar samma sträcka 20 min. I rollen som biståndshandläggare kommer du att arbeta med personer från 0-65 år med neuropsykiatriska och/eller fysiska funktionsnedsättningar som är i behov av stödinsatser i sin vardag. Som biståndshandläggare är dina arbetsuppgifter att utreda och fatta beslut enligt bland annat socialtjänstlagen. En viktig del av arbetet är att följa upp beviljade insatser. Vårt uppdrag är att tillgodose den enskildes behov av insatser med syfte att bidra till ökad självständighet utifrån individens förutsättningar. Vi fäster stor vikt vid att den enskildes delaktighet beaktas vid utformningen av insatsen. Vi använder oss av utredningsmetoden IBIC. Som handläggare arbetar du både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du har en god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är lugn, stabil och har en förmåga att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Du har en god samarbetsförmåga, är lyhörd och flexibel. I ditt arbete kommer du att samarbeta både med kollegor på enheten och i staden och externa samarbetspartners som till exempel sjukvård, habilitering, psykiatri och försäkringskassa. Ditt uppdrag innebär att huvudsakligen handlägga ärenden och utreda behov av stöd och insatser. Du deltar också i enhetens utvecklingsarbete. Ditt arbete kommer att bestå av att ta emot ansökningar och genomföra utredningar för att klarlägga vilka insatser som enskilda personer har behov av för att utvecklas och nå bästa möjliga självständighet. I det dagliga arbetet ingår dokumentation, möte med brukare, samverkan externt och internt samt att delta i olika gruppmöten. Vi söker dig som är utbildad socionom. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning samt verksamhetssystemet Pulsen Combine. Det är av stor vikt att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på ett professionellt sätt. Stor vikt läggs på personlig lämplighet. Vi ser att du är en positiv person med en egen drivkraft. Du är bra på att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt och du är öppen för samverkan med andra professioner såväl internt som externt. Biståndsenheten funktionsnedsättning består av flera team och funktioner så som LSS, SoL under 65 år, socialpsykiatri, administratörer/avgiftshandläggare, boendesamordnare, bostadsanpassningshandläggare, gruppledare och enhetschef. Vi har ett gott och öppet arbetsklimat där vi använder oss av varandras kompetens över funktionsgränserna samt extern handledning. Värmdö kommun erbjuder ett friskvårdsbidrag, personalstöd, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar, flexibla arbetstider och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten. Vi erbjuder en arbetsplats med delaktighet och involvering, regelbunden handledning, ett generöst friskvårdsbidrag, fortlöpande kompetensutveckling, semesterväxling till extra lediga dagar, och en modern kontorsmiljö med välkomnande besöksytor och mycket gott arbetsklimat. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten. Anställningen Omfattar heltid och är en tillsvidareanställning med tillsättning efter ök. Ansökan Låter detta intressant? Ansök senast den 26 juni 2024. Du söker tjänsten genom att klicka på ”sök jobbet” och följ sedan instruktionerna. Urval och intervjuer sker löpande. Välkommen med din ansökan. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons