Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-06-17

Skolenheten, Utbildningsdepartementet Har du erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter, dokumenthanteringssystem och korrekturläsning? Vi kan erbjuda dig en tjänst där du arbetar tillsammans med kunniga kollegor i händelsernas centrum. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Skolenheten ansvarar för frågor som rör förskola, fritidshem, annan pedagogisk verksamhet såsom pedagogisk omsorg, öppen förskola, öppen fritidsverksamhet och omsorg under tid då förskola eller fritidshem inte erbjuds, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, specialskola och sameskola. I rollen som assistent på Skolenheten ansvarar du för det löpande administrativa arbetet och stöttar enheten i olika administrativa processer. Arbetet innebär bland annat att färdigställa och expediera beslut, administrera underlag inför beredningar, fakturahantering samt hantering av remisser. Du kommer också att ha viss kontakt med allmänheten via e-post och telefon och hantera inkommande information, internt och externt. I uppgifterna ingår även att administrera möten och resor. Arbetsuppgifterna behöver ofta utföras mot fasta deadlines och ibland under tidspress. På sikt kommer en stor del av arbetsuppgifterna att utföras i Regeringskansliets digitala dokumenthanteringssystem. Du kommer arbeta nära de andra assistenterna vid departementet och vara en del av departementets nätverk för assistenter. Vid behov kan det kan förekomma att du hjälper till på andra enheter. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har en avslutad gymnasieutbildning och gärna någon eftergymnasial utbildning med relevant inriktning för tjänsten. Du har minst tre års erfarenhet av att i närtid ha arbetat med liknande arbetsuppgifter. Du har även erfarenhet av digitala dokumenthanteringssystem samt av korrekturläsning och är van att arbeta med bestämda tidsramar. Vidare har du mycket goda kunskaper i svenska och grundläggande kunskaper i engelska, både i tal och skrift. Dessutom har du mycket goda kunskaper i digitalt arbete, främst i Officepaketet  Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbete i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet. Det anses också meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med ekonomiadministration, liksom om du har kunskaper i Sharepoint, Palasso eller Proceedo. Dina egenskaper För att passa i rollen behöver du vara strukturerad och flexibel, med en vana att kunna prioritera utifrån verksamhetens behov och att anpassa dig efter ändrade förutsättningar. Du behöver också vara kvalitetsmedveten, initiativtagande samt ha en mycket  samarbetsförmåga. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Anställningen inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Ulrika Lundqvist som är enhetschef, på 08-405 93 55. Fackliga kontaktpersoner är Lotta Bodelius för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Välkommen att registrera din ansökan tillsammans med bifogade examensbevis i vårt rekryteringsverktyg senast den 30 juni 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utbildningsdepartementet ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons