Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-06-10

Vi bygger om och bygger nytt! Vill du vara med på vår fortsatta utvecklingsresa, ska du läsa vidare. Tillsammans arbetar vi för att Trelleborgs kommun ska vara en attraktiv arbetsplats som präglas av öppenhet, respekt och ansvar, vilka är våra gemensamma värderingar. Vi ser fram emot att just Du blir en av våra nya kollegor. Välkommen till oss och Trelleborg! Arbetsplatsen Trelleborgs kommun befinner sig på en spännande utvecklingsresa, från traditionell hamnstad till kunskapsintensiv kuststad, kantad av expansiva stadsomvandlingsprojekt och omfattade infrastruktursatsningar. Målet står klart: vi ska bli en av Sveriges mest attraktiva kommuner! Trelleborg är Sveriges sydligaste kommun med 47 000 invånare. Med en stark och stabil ekonomi växer Trelleborg snabbt, både genom en stadig befolkningsökning och genom stadsomvandling, förtätning och nybyggnation. Trelleborg stoltserar med ett unikt geografiskt läge, fantastisk natur och väl utbyggda kommunikationer som erbjuder invånarna hög livskvalitet och näringslivet goda förutsättningar för utveckling. Trelleborgs kommun bygger om för att skapa en modern och ändamålsenlig organisation för att stödja och möjliggöra kommunens utveckling. Vid kommunledningsförvaltningen ingår planerings- och utvecklingsavdelningen där ett antal ledningsstrateger har sin organisatoriska tillhörighet.  Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats med utvecklingsmöjligheter där vi tillsammans bidrar till att uppfylla kommunens uppdrag. Tjänsten utgår från centrala Trelleborg, med närhet till tåg och bussar. Arbetsuppgifter I den aktuella rollen, som ledningsstrateg, arbetar du brett och självständigt i primärt kommunkoncernrelaterade uppdrag och frågeställningar, sekundärt andra kommunövergripande uppdrag och frågeställningar. Vi söker dig som i det primära uppdraget, tillsammans med VD och Vice VD för moderbolaget i Trelleborgs kommunkoncern, Trelleborgs Rådhus AB, leder det strategiska arbetet i bolagsstyrningen utifrån ägardirektiv och ägarens övriga förväntningar. Ditt uppdrag innebär att du ansvarar för att ta fram förslag till affärsplan för moderbolaget och för uppföljningen av koncernbolagen utifrån ägardirektiv och andra förväntningar från ägaren. Du samordnar det strategiska arbetet i moderbolaget och förbereder och deltar vid styrelsemöten, ägardialoger och bolagsstämmor. Du tar initiativ till att utveckla ägardirektiv och andra styrdokument för kommunkoncernen som beslutas av kommunfullmäktige liksom genomför utredningar och handlägger ärenden inför styrelsebeslut. Som ledningsstrateg arbetar du tillsammans med övriga medarbetare i utmanande frågeställningar. Du kommer att vara när stöd till VD, vice VD samt bolagsstyrelser. Uppdraget innebär många kontakter - såväl med chefer och medarbetare i övriga bolag som kontakter utanför koncernen. I tjänsten kommer du att hantera både strategiska och administrativa arbetsuppgifter. I rollen kommer du att förse VD, vice VD och styrelser med analyser och presentationsunderlag av olika slag samt facilitera strategiska diskussioner. Läs gärna mer här om bolagskoncernen och de helägda kommunala bolagen. https://www.trelleborg.se/kommun-politik/kommunens-organisation/kommunala-bolag/ Kvalifikationer För rollen krävs relevant högskoleexamen, inom juridik och/eller ekonomi. Du har yrkeserfarenhet från styrnings- och ledningsarbete i politiskt styrd organisation. Erfarenhet från styrning av kommunala bolag är särskilt meriterande. Genom din erfarenhet är du väl förtrogen med att hantera bolagsjuridiska perspektiv, kommunallagen och ärendehantering i en kommunkoncern.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För att vara framgångsrik och trivas i rollen, ser vi att rollen förutsätter förmåga att se helhet före detaljer, koordinera, leda och kommunicera på ett strukturerat sätt. Du har förmåga att initiera och driva förändringsarbete genom att skapa delaktighet och struktur. Du tar ett självständigt ansvar, är lyhörd, omvärldsbevakar och fattar beslut inom givna ramar. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Arbetstid/varaktighet Måndag - fredag, heltid/tillsvidare Tillträde 2024-11-01 eller enligt överenskommelse. Kontakt Annika Lagerlöw Ahola, avdelningschef och bitr. förvaltningschef telefonnummer 0410-73 42 33. Fackliga kontakter: Sista ansökningsdag 2024-06-30 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Vi ser fram emot din ansökan snarast, då vi i denna rekrytering tillämpar löpande urval. Vi har planerat att hålla intervjuer följande datum och tider: mån 1/7 14.30-16.00, tis 2/7 10.00-14.00, ons 3/7 15.00-17.00 samt en andra intervju tors 4/7 och/eller fre 5/7.  Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen i denna rekrytering och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons