Om tjänsten

Besök hemsida sfhm.se
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-06-05

Statens försvarshistoriska museer söker marknadskommunikatör med grafisk inriktning till Flygvapenmuseum dnr 197-2.3.9/24 Vill du jobba med ett av regionens mest populära besöksmål och ta marknadsföringen till nya höjder? Lockas du av kombinationen museum, konferens- och eventverksamhet och försvarshistoria? Om du gillar en plats med högt tempo och stort engagemang är Flygvapenmuseum en plats för dig. Vi erbjuder dig en dynamisk roll där du både självständigt och i grupp planerar och driver projekt och marknadsföringsinsatser Statens försvarshistoriska museer (SFHM) SFHM är en statlig myndighet under Kulturdepartementet som har till uppgift att sprida kunskapen om det svenska försvaret genom tiderna och om försvarets roll i samhällsutvecklingen. I SFHM ingår Armémuseum och Flygvapenmuseum, gemensamma funktioner samt Försvarets traditionsnämnd. För mer information om myndigheten: www.sfhm.se. Flygvapenmuseum Flygvapenmuseum är ett modernt teknik- och kulturhistoriskt museum som speglar det svenska militärflygets utveckling från pionjärtid fram till i dag. Museets ansvar omfattar bevarande, förmedling och kunskapsuppbyggnad om det svenska militärflyget. På Flygvapenmuseum arbetar omkring 30 personer samt timanställd personal inom två enheter, den publika enheten samt samlingsenheten. Det är ett besöksmål som kombinerar museum, konferens och eventverksamhet med många olika målgrupper. Denna komplexitet är det unika och de olika verksamhetsdelarna utgör museets drivkraft. Flygvapenmuseums samarbetsaktörer är både stora och små, lokala, regionala, nationella och internationella. För ytterligare information besök gärna www.flygvapenmuseum.se Arbetsuppgifter Flygvapenmuseum arbetar mot gemensamt uppsatta verksamhetsmål. Med utgångspunkt i dessa, museets behov och verksamhetsutbud kommer du att arbeta både med snabba och korta insatser i originalproduktion, uppdatering av Flygvapenmuseums hemsida samt våra sociala kanaler. Du kommer delta i flera projekt regelbundet där du tar ansvar för och håller ihop marknadsföringen. Detta kräver en förmåga att kunna samarbeta och vara i nära dialog med både kollegor och chef för att uppnå bästa möjliga resultat för verksamheten. Du bör ha bred kunskap och arbetslivserfarenhet inom marknadsföring med god förmåga att prioritera, organisera och planera dina arbetsuppgifter.   Du kommer att jobba på plats i Linköping och tillhöra Flygvapenmuseums publika enhet, men ha ett nära samarbete med myndighetens befintliga kommunikationsenhet som består av olika kompetenser. Kunskaper och erfarenheter Du ska ha: • flerårig erfarenhet av arbete på reklambyrå, inhousebyrå eller marknadsavdelning • förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska • gedigen kunskap i Adobe Creative Suite, främst Indesign, Photoshop och Illustrator • kunskap om hela produktionskedjan från idé till färdig trycksak • erfarenhet av att arbeta med sociala medier Meriterande: • tidigare erfarenhet av arbete inom kultur, besöksnäring eller annan publik verksamhet. • vana vid korta deadlines • erfarenhet av att ta fram strategier för marknadsföring • erfarenhet av att arbeta med marknadsföringsbudget • kunna utforma och ansvara för marknads- och aktivitetsplaner riktade till olika målgrupper • erfarenhet av att producera olika marknadsmaterial, både print och digitalt för olika ändamål • kunna utföra enklare uppdateringar av webb (idag använder vi Wordpress) Kompetenser Kommunikationsfunktionens uppdrag är att med professionella kommunikationsinsatser bidra till att stärka Flygvapenmuseums varumärke samt till att förverkliga verksamhetsmålen. För att lyckas i din roll som kommunikatör hos oss är du som person samhällsintresserad, kreativ och driven. Du behöver ha förmåga att se till helheten och samtidigt kunna se detaljer, förstå besökarperspektivet samt veta vad som krävs för att skapa effekt genom kommunikation och marknadsföring. Du ser dialog och förtroendefulla relationer som naturliga arbetssätt. Att samarbeta med andra är en självklarhet för dig och du relaterar till andra på ett lyhört sätt. Du är flexibel, har lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar. Ditt fokus på mål och resultat får genomslag i prioriteringar, planering och agerande i ditt dagliga arbete. I gengäld erbjuder vi omväxlande arbete på en engagerad arbetsplats där vi arbetar med ett viktigt samhällsuppdrag. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Tjänsten är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar provanställning i sex månader. Tjänsten är på 100% och vi önskar tillträde snarast möjligt enligt överenskommelse. Ansökan Välkommen att göra din ansökan genom att klicka på knappen nedan senast den 23 juni 2024. Ansökan ska innehålla CV och en kort presentation av dig själv. SFHM strävar efter att ha en jämn könsfördelning, ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons