OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-05-31

Alvesta kommun med ca 20 000 invånare — södra Sveriges mittpunkt — Integrerar lokalt boende med globala möjligheter. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val. – Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas – Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar I Alvesta kommunkoncern är vi ca 2000 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier som varje dag arbetar med att göra skillnad för våra invånare. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom vår värdegrund som bygger på ”Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Alvesta kommun arbetar utifrån en styrmodell som bygger på tillitsbaserad ledning och styrning med fokus på Agenda 2030. Vill du vara med på vår spännande resa med siktet inställt på hållbar samhällsutveckling? Söker du ett arbete där du får vara spindeln i nätet och arbeta för hela länets kommuner? Nu erbjuds en unik möjlighet att söka tjänsten som processledare för Kronobergs läns omställningsarbete till den nya socialtjänstlagen. I juli 2025 väntas den nya socialtjänstlagen träda i kraft. För att möta denna omställning söker Kronobergs läns kommuner en engagerad och erfaren processledare. Kronobergs län omfattar kommunerna Alvesta, Lessebo, Ljungby, Markaryd, Tingsryd, Uppvidinge, Växjö och Älmhult. Du kommer att vara nyckelpersonen i samordningen av kommunernas omställning till den nya socialtjänstlagen, med fokus på att säkerställa likvärdiga och effektiva förutsättningar för omställningsarbetet. Anställningen är en samordning mellan länets kommuner, och det är Alvesta kommun som kommer vara arbetsgivarkommun. Då arbetsgivaransvaret kommer ligga på Alvesta kommun kommer anställningen organisatoriskt tillhöra avdelningen Förvaltningskontoret på Förvaltningen för arbete och lärande. Förvaltningen arbetar på uppdrag av nämnden för arbete och lärande i Alvesta kommun. Nämnden för arbete och lärande ansvarar bland annat för individ- och familjeomsorg, försörjningsstöd, arbetsmarknad och sysselsättning, vuxenutbildning, gymnasieskola och familjerätt. ARBETSUPPGIFTER • Delta i nationella forum för omställningen och förmedla aktuell information till kommunerna. • Stödja kommunerna i kartläggningar, uppföljningar och behovsanalyser. • Sammankalla och genomföra workshops, forum och kompetenshöjande insatser för att sprida kunskap om den nya socialtjänstlagen. • Stödja och samordna IFO-chefsnätverket och andra relevanta nätverk. • Planera och utveckla omställningsinsatser över tid baserat på nationella, regionala och lokala behov. Prioriterade uppdrag 2024 • Arbeta för ledningsfunktioners överblick över lagstiftningen och omställningsprocessen. • Initiera och stödja kommunerna i genomförande av kartläggningar, lägesbilder och behovsanalyser. • Utveckla handlingsplaner för omställningen för innevarande år och 2025. KVALIFIKATIONER Krav: Relevant högskoleutbildning inom socialt arbete, offentlig förvaltning eller liknande område. Erfarenhet av projektledning och verksamhetsutveckling, gärna inom socialtjänsten. God kunskap om socialtjänstlagstiftning och förståelse för de utmaningar och möjligheter som den nya lagen medför. Stark kommunikationsförmåga och förmåga att skapa samarbete mellan olika aktörer. Det är meriterande om du har: Erfarenhet av att leda och driva större utvecklings- och förändringsprojekt och arbeta strategiskt. Erfarenhet av att arbeta med nätverksbyggande och erfarenhetsutbyte. Erfarenhet av att leda workshops Personliga egenskaper: Vi söker dig som är driven, nyfiken och utvecklingsinriktad och som skapar motivation och engagemang i förändrings- och utvecklingsarbetet. Du arbetar processinriktat och innovativt när du leder arbetet med omställningen mot en ny socialtjänstlag. Du är självständig och arbetar strukturerat och kommunicerar på ett tydligt sätt. Du har god förmåga att arbeta med komplexa frågor samtidigt som du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Då detta är en samordning mellan länets kommer arbetet innebära resor, därför är körkort ett krav. ÖVRIGT Tjänsten finansieras av Kronobergs läns kommuner med utgångspunkt i statsbidrag för omställningen. Tjänsten tillsätts därför under förutsättning att erforderliga beslut tagits. Intervjuer är planerade till vecka 26. Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons