Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-05-31

Företagsbeskrivning

Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 21 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt och vi driver på övergången till ett hållbart energisystem.

Vattenfall Consumer Sales Nordic ansvarar för marknadsföring och försäljning av elavtal för hushåll och små företag i Norden. Vi är en del av BA Customers & Solutions som också inkluderar E-Mobility och decentraliserade energilösningar som solpaneler. Vår organisation har ett agilt arbetssätt och består av flera tvärfunktionella affärsteam och ett antal specialiserade team som arbetar nära dessa.


Jobbeskrivning

Vill du arbeta med att kartlägga och utveckla hur våra kunder upplever våra digitala tjänster samt har tidigare erfarenhet inom UX, UI eller digital user research?

Kanske är det dig vi söker till Vattenfall Consumer Sales Nordic i tjänsten som User Experience Specialist!

Som User Experience Specialist tillhör du något av våra team som fokuserar på att utveckla våra digitala kundgränssnitt på webben och i vår app. Ditt ansvar är att undersöka kundbehov och kundupplevelse och utforma digitala lösningar baserat på dessa kundinsikter. Du driver och leder arbetet med att förbättra kundupplevelsen i nära samarbete med produktägare, utvecklingsteam och andra kollegor, med det övergripande målet att ta fram digitala lösningar som möter kundens behov på bästa möjliga sätt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:

  • Självständigt driva och facilitera processen för att utforma användargränssnitt för en ny funktion för app eller webb
  • Skissa på interaktionsdesign och interaktionsmönster i form av olika vyer som bildar en prototyp, i syfte att visualisera idéer och möjliga lösningar
  • Strukturera och dokumentera informationsarkitektur för komplexa digitala flöden som kan användas för att omsätta kravbilden till user stories och konkreta testfall
  • Driva och facilitera A/B tester, kundintervjuer och användartester i syfte att säkerställa god användbarhet och tillgänglighet
  • Delta aktivt i vårt arbete med konverteringsoptimering (CRO), baserat på kundinsikter och kvantitativ data

Vi erbjuder dig en spännande och varierad tjänst där ditt arbete kommer att ha en direkt påverkan på kundupplevelsen för såväl befintliga som nya kunder i Vattenfall.


Kravspecifikation

Vi söker dig som har…

  • Gedigen erfarenhet av UX / UI för mobila gränssnitt (app eller webb)
  • Erfarenhet av att omsätta affärskrav och användarbehov till väl fungerande digitala användargränssnitt i nära samarbete med utvecklare, produktägare och andra intressenter
  • Erfarenhet av att självständig driva och facilitera A/B tester, kundintervjuer och användartester i samarbete med olika intressenter och samarbetspartners
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska

Vi söker dig med god kommunikativ förmåga som kan hantera och balansera behov och önskemål från olika intressenter. Vi tror att du självständigt kan driva ditt eget och andras arbete framåt med beprövade metoder och engagemang, i kombination med ett öppet sinne för kreativa idéer och innovation. Du är även analytisk och kan strukturera komplex information för att skapa lösningar med god kvalitet.


Ytterligare information

Förutom att du får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle erbjuder vi dig ett utvecklande och omväxlande arbete med många kontaktytor. För oss på Vattenfall är det viktigt att arbete och privatliv har en god balans, därför erbjuder vi flexibilitet i arbetet samt möjlighet till att arbeta hemifrån vid behov. Vi har även en hel del andra personalförmåner som exempelvis arbetstidsförkortning, förmånliga tjänstepensionsavtal, föräldraledighetstillägg med mera. Läs mer om våra förmåner här.

Placeringsort: Solna

För mer information om själva tjänsten kontakta rekryterande chef Henrik Dahlgren, 072-570 87 35. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta rekryterare Jennifer Wikström, 070-209 63 35.

Fackliga representanter är Rolf Olsson (Akademikerna), Cecilia Bodin (Ledarna), Mikael Mukka (SEKO) och Simon Salomonsson (Unionen). Du når samtliga via Vattenfalls växel, 08 739 50 00.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och portfolio på genomförda uppdrag inom UX/UI eller digital user research senast den 23 juni 2024. Urval och intervjuer sker fortlöpande, så vänta inte med att skicka in din ansökan till sista ansökningsdag. Vi tar endast emot ansökningar via vår webbplats.

Vi använder oss av tester i denna rekryteringsprocess och ett online-test kommer att skickas ut till alla sökanden som ett första steg i rekryteringsprocessen.

Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla medarbetare ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könstillhörighet, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsförutsättning. Läs mer om hur vi arbetar med mångfald och inkludering här.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons