OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-05-28

Nu rekryterar vi en familjerättssekreterare till familjeenheten i Kumla. På familjeenheten finns två grupper, en myndighetsgrupp och en öppenvårdsgrupp. Tjänsten som familjerättssekreterare hör till myndighetsgruppen och dina närmaste kollegor arbetar med handläggning av ärenden enligt SoL och LVU. Vi arbetar mycket med att samverka mellan våra två grupper för att kunna erbjuda ett sammanhållet stöd till de familjer som vi möter. Familjeenheten drivs av två enhetschefer med gemensamt ansvar för hela enheten. Arbetsmiljö- och personalansvar är dock uppdelat så att en enhetschef har myndighetsgruppen och en öppenvårdsgruppen. Myndighetsgruppen består, förutom tjänsten som familjerättssekreterare, av två förhandsbedömare, sju utredare och två barnföljare. Enhetschef leder verksamheten tillsammans med två gruppledare som fördelar ärenden samt handleder i det dagliga arbetet i myndighetsgruppen. Familjeenheten tillhör Individ- och familjeomsorgen i Kumla som i övrigt består av vuxenenheten, biståndsenheten samt kvalitets- och utvecklingsenheten. Arbetet drivs av en gemensam verksamhetschef med mångårig erfarenhet inom området. Enheterna samverkar både i ärenden och sakfrågor. En gemensam fråga för förvaltningen är att upprätthålla ett barnperspektiv samt se barn som anhöriga i allt arbete som utförs inom individ och familjeomsorgen. Kumla är en kommun med mottot att vara liiite bättre vilket medför att vi har fokus på att utveckla verksamheten. Vi tar tillvara på medarbetarnas idéer och har korta beslutsvägar. ARBETSUPPGIFTER Du kommer i tjänsten som familjerättssekreterare att handlägga yttranden och utredningar kopplat till vårdnad, boende och umgänge. Utöver det handläggs även faderskap och adoptionsärenden av familjerätten. Familjeenheten arbetar aktivt med att hela tiden utveckla verksamheten för barn, unga och deras familjer. Vi tror att vi bäst gör detta genom att främja delaktighet och dialog mellan medarbetare och ledning. Vi tror också att vi gör det genom att låta våra medarbetare utvecklas individuellt utifrån kompetens och intresse. För att kunna nå uppsatta mål och uppfylla behoven inom verksamheten tas varje år en kompetensutvecklingsplan fram för vår personal. Vi arbetar med nära stöd från arbetsledning för att kvalitetssäkra vårt arbete, detta sker både enskilt och i grupp. Vi erbjuder en engagerad arbetsgrupp som drivs av att utveckla verksamhetens arbete för att förbättra våra medborgares livsvillkor. Jag som enhetschef arbetar med ett nära ledarskap och stort engagemang i verksamheten. Jag ser stora vinster med enhetens uppbyggnad där vi håller samman hela socialtjänstens arbete riktat mot barn och familj. Under de senaste åren har vi utvecklat vårt förebyggande arbete och arbetar aktivt med att sänka trösklarna för att medborgare själva ska söka stöd hos oss. Vi har också arbetat med att öka barns delaktighet i alla våra processer och att utveckla och anpassa material som ska underlätta för barn att komma till tals. Kumla kommun erbjuder förmåner i form av friskvårdsbidrag och förmåncykel. Utöver detta så har vi på IFO satsningar inom vår arbetsmiljö med exempelvis friskvårdsaktiviteter. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen. Det är meriterande om du har utbildning i samt erfarenhet av familjerättsutredningar samt MI. Du är engagerad och ansvarstagande och trivs med att arbeta självständigt. Du har förmågan att vara flexibel och har en god social förmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Körkort B är ett krav. Intervjuer kommer att ske löpande under annonseringstiden. Välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställningen kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Har du skyddade personuppgifter? Kontakta HR-avdelningen direkt på telefon 019-588 000 så hjälper vi dig med en säker ansökan. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag. Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 500 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2040 innebär Kumla är en trygg, familjevänlig plats där människor känner en samhörighet och ett sammanhang. Den blomstrande och gröna småstaden har bostäder, men även de jobb, den service och det utbud som behövs för en komplett vardag. Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2023 klicka här: https://youtu.be/xaWHncAO8jg?si=eM60O_6E8d9pAk4E

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons