OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Deltid
Publicerad 2024-05-24

Vill du arbeta extra som kravanalytiker och har flerårig erfarenhet av SPARX Enterprise Architect eller motsvarande och kravarbete på en av Sveriges modernaste myndigheter? Arbetsbeskrivning Som kravanalytiker har du en viktig roll inom premiepensionsverksamheten med många interna och externa kontaktytor. Du kommer arbeta med vidareutvecklingen av våra fondhandelssystem tillsammans med enheten och våra agila releasetåg. Parallellt med rollen som kravanalytiker kommer du även arbeta med verksamhetsutveckling inom enhetens arbete med ständiga förbättringar och processutveckling. Du kommer arbeta i ett eller flera team med kravarbete och stötta produktledningen inom tåget med olika analyser. I rollen som kravanalytiker kommer du att identifiera kundernas och verksamhetens önskemål och behov, leda analysarbete, delta i utvecklingsarbete och förvaltningsarbete. Vi arbetar tvärfunktionellt i agila team där kravanalytiker är en av flera förmågor. Du rapporterar till enhetschefen för fondhandel och frivillig pension och arbetsuppgifterna är i huvudsak operativa. Våra arbetsformer kännetecknas av ett individuellt ansvarstagande och integrerat synsätt där alla bidrar. Enheten för Fondhandel och Frivillig pension består av 13 medarbetare med ansvarar för fondhandel och finansiella flöden inom premiepensionssystemet och söker nu en finansadministratör, specialiserad på likvidflöden och bokföring inom premiepensionen. Premiepensionssystemet omfattar värden på över 2000 miljarder kronor fördelat på cirka 450 fonder, en traditionell livförsäkring och tillfällig förvaltning av inbetalda medel. Enheten administrerar även Frivillig pension, som är en privat pensionsförsäkring i offentlig regi.  I uppdraget ingår även verksamhetsutveckling, tester av befintlig och nyutvecklad systemfunktionalitet. Vi kravställer myndighetens fondhandelssystem och handelsprocesser samt fungerar som specialister kring fondhandelsärenden och ansvarar för handläggningen av förmånen Frivillig pensionsförsäkring. Utbildning och erfarenhet Vi söker dig som har: - dokumenterad utbildning i SPARX Enterprise Architect eller motsvarande - flerårig erfarenhet av SPARX Enterprise Architect eller motsvarande - dokumenterad utbildning i kravarbete - flerårig erfarenhet av kravarbete, med flerårig avses i detta fall minst fem år - flerårig vana att arbeta med användningsfall och användarberättelser (user stories) - erfarenhet av arbete inom eller annan kunskap om fondhandel i stort och fondavgifter i synnerhet - flerårig erfarenhet av modellering av begrepp, processer, mål och användningsfall Det är meriterande om du har: - Dokumenterad utbildning och erfarenhet av workshopledning. All dokumentation sker på svenska varför det är viktigt att du behärskar svenska språket väl i tal och skrift. Egenskaper  Som person är du är strukturerad, kvalitetsmedveten och analytisk. Du är proaktiv och lösningsorienterad och har en utvecklad förmåga att se helheten, att förstå verksamhetens förutsättningar och kopplingen mellan verksamhet och gällande regelverk. Du är professionell och trygg i din yrkesutövning, är en god kommunikatör samt besitter en mycket god samarbetsförmåga. Då tempot kan växla är det viktigt att du kan prioritera arbetsuppgifterna, samt att du känner engagemang och ansvarstagande för såväl arbetet som din egen utveckling. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen. Vi erbjuder Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Övrigt Anställningen är en tidsbegränsad särskild visstidsanställning på deltid i form av en timanställning med tillträde snarast enligt överenskommelse. Omfattningen förläggs i samråd, men exempelvis kan det vara en heldag i veckan. Placeringen är på vårt kontor i Stockholm. Vi tillämpar hybridarbete där det finns möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse. Resor till övriga verksamhetsorter kan förekomma. Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass. Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. I den här rekryteringen använder vi oss därför av urvalsfrågor istället för att be om personligt brev, du ska därför inte bifoga det. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Omfattning Deltid
Varaktighet 3 - 6 Månader
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons