OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Deltid
Publicerad 2024-05-24

Vill du arbeta extra som finansadministratör på en av Sveriges modernaste myndigheter? Har du kunskap och erfarenhet av löpande administration av likvidflöden för hela premiepensionssystemet? Har du flerårig erfarenhet inom bokföring av likvidflöden inom premiepension, såsom fond, valuta, traditionell- och tillfällig förvaltning? Det vi gör tillsammans för 2,3 miljoner pensionärer och 6,1 miljoner pensionssparare är viktigt på riktigt!  Arbetsbeskrivning Som finansadministratör har du en nyckelfunktion inom premiepensionsverksamheten med många interna och externa kontaktytor med varierade arbetsuppgifter inom områdena likvidflöden inom kassa och bank, likvidplanering, bokföring, upprätta underlag till årsredovisning och bokslut, samt löpande bankkonto- och fondandelsavstämningar. Du rapporterar till enhetschefen för fondhandel och frivillig pension och arbetsuppgifterna är i huvudsak operativa.  Du har en viktig roll i arbetet med hantering av de dagliga likvidflödena för premiepensionen och bidrar till myndighetens årsbokslut och årsredovisningsarbete, men också i andra frågeställningar och utredningar inom premiepensionsverksamheten. Du stöttar även ansvariga chefer i frågor kring fondhandel, traditionell- och tillfällig förvaltning kopplat till premiepensionsverksamhetens likvidhantering, och bidrar på så sätt till att ledningen får de beslutsunderlag som behövs för att leda, styra och utveckla verksamheten så att vi som myndighet når våra långsiktiga mål. Våra arbetsformer kännetecknas av ett individuellt ansvarstagande och integrerat synsätt där alla bidrar. Enheten för Fondhandel och Frivillig pension består av 13 medarbetare med ansvarar för fondhandel och finansiella flöden inom premiepensionssystemet och söker nu en finansadministratör, specialiserad på likvidflöden och bokföring inom premiepensionen. Premiepensionssystemet omfattar värden på över 2000 miljarder kronor fördelat på cirka 450 fonder, en traditionell livförsäkring och tillfällig förvaltning av inbetalda medel. Enheten administrerar även Frivillig pension, som är en privat pensionsförsäkring i offentlig regi.  Utbildning och erfarenhet Vi söker dig som har: - Relevant akademisk examen alternativt gedigen arbetslivserfarenhet inom liknande roll - Kunskap och erfarenhet av löpande administration av likvidflöden för premiepensionssystemet - Erfarenhet av och god kännedom om ekonomisystemet Agresso - Minst fem års erfarenhet inom bokföring av likvidflöden inom premiepension, såsom fond, traditionell- och tillfällig förvaltning - Mycket goda kunskaper om bokföring och redovisning av premiepension - Erfarenhet av implementering av nya processer för likvidflöden inom premiepensionssystemet: fond, tillfällig förvaltning och traditionell försäkring - Erfarenhet av bokslutsarbete, samt bankkonto- och fondandelsavstämningar - Erfarenhet av arbete inom fondhandel, särskilt administration och bokföring av fondavgifter, pensionsrätter, kickbacks- och arvsvinster i synnerhet - Goda kunskaper i svenska, i tal och skrift Det är meriterande om du har: - Erfarenhet och god kunskap i Excel - Erfarenhet av försystem och systemstöd - Goda kunskaper i att kommunicera i tal och skrift på engelska Egenskaper  Som person är du är strukturerad, kvalitetsmedveten och analytisk. Du är proaktiv och lösningsorienterad och har en utvecklad förmåga att se helheten, att förstå verksamhetens förutsättningar och kopplingen mellan verksamhet och gällande regelverk. Du är professionell och trygg i din yrkesutövning, är en god kommunikatör samt besitter en mycket god samarbetsförmåga. Vidare har du ett stort intresse för försäkringsredovisning och tillhörande regelverk samt IT-system eftersom det mesta av den löpande redovisningen är automatiserad. Då tempot kan växla är det viktigt att du kan prioritera arbetsuppgifterna, samt att du känner engagemang och ansvarstagande för såväl arbetet som din egen utveckling. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi erbjuder Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Övrigt Anställningen är en tidsbegränsad särskild visstidsanställning på deltid i form av en timanställning med tillträde snarast enligt överenskommelse. Omfattningen förläggs i samråd, men exempelvis kan det vara en heldag i veckan. Placeringen är på vårt kontor i Stockholm. Vi tillämpar hybridarbete där det finns möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse. Resor till övriga verksamhetsorter kan förekomma. Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. I den här rekryteringen använder vi oss därför av urvalsfrågor istället för att be om personligt brev, du ska därför inte bifoga det. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Omfattning Deltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons