Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-05-21

Vi söker nu en kollega till en spännande ekonomiroll inom Chalmers centrala verksamhet och till oss på enheten Reskontra. Du kommer bli en del av ett kompetent och hjälpsamt team som tillsammans tar ansvar för enhetens uppgifter, samverkan och utveckling framåt. Om ekonomifunktionen på Chalmers Ekonomifunktionen på Chalmers präglas av en professionell hantering av vår ekonomistyrning och ekonomiadministration och finns representerad både i det verksamhetsnära arbetet på våra 13 ämnesinstitutioner och i den lärosätesövergripande ledningen med sina stödorgan. Reskontraenheten är en del av den övergripande administrationen där vi har ansvar för fakturahantering och in och utgående betalningar för högskolan. Information och beskrivning av tjänsten Din roll som ekonom på reskontran innefattar översyn av högskolans inkommande och utgående transaktioner. Tjänsten innebär operativa uppgifter som sändning och kontroll av betalningsfiler till koncernens leverantörer, att administrera och utföra högskolans manuella utbetalningar, att bokföra likvida transaktioner på våra konton och att reglera betalningar inkomna via kort. Förutom den löpande betalningshanteringen har du en viktig roll i likviditetsplaneringen på kort och mellanlång sikt. Du ansvarar för veckovisa likviditetsprognoser och kommer bli delaktig i en pågående utveckling av analyser rörande likvidbehov med lite längre planeringshorisont, här kommer samarbete med cash management-ansvarig inom Chalmerskoncernen samt controllerfunktionen på andra enheter vara ett viktigt inslag. Du förväntas kunna arbeta självständigt och med hög kvalitet och servicenivå samt i ett nära samarbete med kollegor som arbetar inom ekonomi och med våra tekniska system. På enheten arbetar vi idag 8 personer som tillsammans ansvarar för fakturahantering, kund och leverantörsregister, påminnelse och inkassoärenden samt in och utbetalningar. Vi arbetar som ett team men med ett individuellt ansvar för våra respektive uppgifter. Utöver dina huvuduppdrag kan det därför förekomma andra uppgifter kopplade till vår ekonomiadministration. Utveckling och möjligheter till förbättring inom funktionerna är ständigt närvarande. Att du vill vara med och utveckla våra arbetssätt och rutiner för att säkerställa en hög professionell servicenivå och effektivitet både internt och externt ser vi som en självklarhet. Anställningsform Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde efter överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.   Kvalifikationer För att trivas i rollen så ser vi att du är trygg i din profession som ekonom och har vana av att arbeta på egen hand och att ansvara för dina egna uppgifter. Utöver det söker vi dig som: • Har eftergymnasial utbildning inom ekonomi • Har erfarenhet av löpande redovisning och bokslut och gärna vana av likviditetsplanering och prognosarbete • Gillar processer och vill förstå och vara med och utveckla dem. • Har förmågan att skapa överblick och kunna sätta dig in i ett arbetssätt. • Har systemintresse och goda kunskaper i Excel • Kommunicerar obehindrat på svenska och engelska • Har tidigare erfarenhet/kunskap av arbete i våra två huvudsakliga affärssystem Raindance och Proceedo vilket ses som meriterande. Som person är du utåtriktad, har god social förmåga och lätt för att samarbeta. Det är viktigt att du är flexibel och trivs med att arbeta med helhet och utveckling såväl som med de operativa ekonomiuppgifterna. Du är engagerad i ditt arbete och har god förmåga att planera och prioritera bland uppgifter. Varmt välkommen med din ansökan! Att arbeta på Chalmers Chalmers värdeord: öppenhet, respekt, delaktighet, mångfald och kvalitet, genomsyrar synen på vår arbetsmiljö och våra medarbetare. Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats i en akademisk miljö, där studenter och medarbetare drivs av att skapa värde för en hållbar framtid. Våra förmåner för anställda omfattar bland annat: • Flexibilitet att delvis arbeta på distans. • Semester upp till sju veckor per år. • Kollektivavtal med föräldralön, sjukpenningtillägg, läkemedelskostnader, löneväxling, pension, inarbetade dagar samt flextid. • Friskvårdsbidrag samt en friskvårdstimma varje vecka under betald arbetstid. Här kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta på Chalmers.   I din ansökan vill vi att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Referenser lämnas vid en eventuell intervju. Intervjuer kan komma att ske löpande Bakgrundskontroll kommer att genomföras. Sista ansökningsdag: 2024-06-16   Vid frågor, vänligen kontakta: Hanna Lundqvist, Enhetschef Reskontra [email protected] Per Setterberg, Ekonomichef [email protected] *** Chalmers undanber sig alla erbjudanden om ytterligare jobbannonsering eller rekryteringsstöd i samband med denna rekrytering. ***   Chalmers vision är att aktivt medverka till en hållbar framtid. Vår forskning och utbildning inom teknik, naturvetenskap, arkitektur och sjöfart bedrivs i nära kontakt med omvärlden. Strategin för att nå vetenskaplig excellens förverkligas inom sex styrkeområden; Energi, Hälsa och teknik, Informations- och kommunikationsteknik, Materialvetenskap, Produktion och Transport. De grundläggande vetenskaperna utgör basen och hållbarhet, innovation och entreprenörskap är viktiga drivkrafter. Chalmers har omkring 11 000 studenter och 3000 anställda. Utveckling och förnyelse har präglat Chalmers ända sen starten 1829, helt enligt grundaren William Chalmers motto: Avancez!

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons