Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-05-21

I Lysekils kommun arbetar vi för att vara en hållbar och attraktiv kommun året runt, som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Du som arbetar här gör en viktig skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Vi är idag 1400 kollegor som utvecklar våra verksamheter och ger 14 400 invånare, 1 600 företag och 100 föreningar bästa möjliga service och förutsättningar att bo, leva och verka i Lysekil. Det är vi stolta över. Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära både havet och bergen – här finns möjlighet till såväl eftertanke som äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på Lysekils kommun - https://lysekil.se/. Beskrivning Vi söker nu dig som vill vara med och implementera och säkerställa den omställning som ska göras inför en ny Socialtjänstlag, som gäller socialförvaltningens alla målgrupper. En väsentlig del i uppdraget är att vara samordnare för omställningen som ska göras för att möta upp ett nytt arbetssätt. Det förebyggande arbetet förutsätter att förvaltningen kan erbjuda insatser tidigt och på ett enklare sätt än i nuläget. Socialtjänsten ska även vara lättillgänglig och det ska vara enkelt för enskilda att komma i kontakt med oss, oavsett vilka individuella förutsättningar en person har. En lättillgänglig socialtjänst handlar om organisation, tillgängliga insatser, kunskap om olika gruppers behov och planering av verksamheten. Vikten av en kunskapsbaserad socialtjänst är också ett steg i den omställning som ska ske tillsammans med andra viktiga utvecklingsområden. Du kommer att ingå som en naturlig del av vår förvaltningsledningsgrupp för Socialförvaltningen.  Arbetsuppgifter Initialt kommer du att leda socialförvaltningens inventering och nuläge och arbeta med processkartläggning som en grund att utgå ifrån när vi tillsammans skapar nyläge.  Du kommer att ha ansvar för att tillse att information om den nya socialtjänstlagstiftningen och den omställning som kommer att ske förmedlas till berörda tjänstepersoner, till våra samverkansparter externt men också till politiker. Arbetsuppgifterna kan komma att utvecklas och förändras utifrån verksamhetens behov och det långsiktiga arbetet med omställningen. Kvalifikationer Du har en samhällsvetenskaplig högskoleutbildning, gärna socionom-, socialomsorgsexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet inom något av socialförvaltningens verksamhetsområden och är väl insatt i nu gällande socialtjänstlagstiftning. Du har förmåga att initiera förbättringsarbeten och att arbeta proaktivt. Du har erfarenhet av att leda andra i förändringsprocesser.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet där egenskaper som engagemang, kommunikationsförmåga, samarbetsvilja och förmåga till helhetssyn är särskilt viktiga. Varmt välkommen med din ansökan! Villkor Då det förkommer resor i tjänsten är B-körkort ett krav. Vi kommer att genomföra intervjuer löpande varför du inte bör vänta med att skicka in din ansökan!  Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons