Om tjänsten

Besök hemsida av.se
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-05-14

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.  Vill du använda ditt engagemang, ditt mod och din kompetens för att göra skillnad i våra livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig. Ditt nya jobb Som IT-arkivarie kommer du ha en viktig roll i att säkerställa tillgängligheten till Arbetsmiljöverkets digitala information för verksamhet och framtida forskning. Arbetet innefattar att förvalta myndighetens E-arkiv, samt förbereda och genomföra leveranser till E-arkiv. Du är navet i arbetet med det digitala bevarandet. Du genomför bevarande- och gallringsutredningar av information och IT-system. Du kommer att förvalta styrdokument och ge stöd och råd i arkivfrågor. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor vid och utanför enheten. Några av dina blivande kollegor är bl a systemförvaltare för myndighetens diarieföringssystem, informationsstrateg och myndighetens dokumentcontrollers. På enheten arbetar vi horisontellt och tillsammans. Din bakgrund Rollen kräver att du har:  • Högskoleexamen om 180 hp varav minst 60 hp i arkivvetenskap eller motsvarande ämne. • Dokumenterad erfarenhet av arbete med digitalt bevarande. • Erfarenhet av bevarande- och gallringsutredningar av digital information/IT-system och/eller arbete med E-arkivsleveranser. • Mycket goda kunskaper i Riksarkivets föreskrifter kopplat till digitalt bevarande. • God förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.  Det är meriterande om du även har:  • Utbildning i digitalt bevarande/systemvetenskap. • Erfarenhet av att förvalta E-arkiv. • Erfarenhet av att utbilda och delta i utvecklingsprojekt kopplat till digitalt bevarande. • Erfarenhet av arbete med systemförvaltning. Som person ser vi att du kommer att trivas och lyckas i rollen om du har en god förmåga att planera och strukturera ditt arbete för att uppnå uppsatta mål. Vidare har du en analytisk förmåga och hittar lösningar på problem. Du har lätt för att skapa samarbeten med personer på olika nivåer i organisationen och bidra till ett gott samarbetsklimat. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vad vi erbjuder dig Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större. Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar en förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete utifrån verksamhetens behov. Mer om oss och våra förmåner finner du på av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/vara-formaner-och-villkor. Så rekryterar vi Vi kommer att använda oss av kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på några frågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV. Intervjuer sker från vecka 23. Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00. Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?  Välkommen med din ansökan senast den 2024-06-02!

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons