OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-05-13

På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt! Vi söker en administrativ expert till enheten för operativ analys i Sundbyberg. Har du den personlighet och professionella kapacitet vi söker? Då kan vi erbjuda ett stimulerande och omväxlande arbete. I nationella operativa avdelningen (NOA) ingår Migrationsverkets operativa verksamhet som är av nationellt övergripande eller av internationell karaktär. Enheten för operativ analys (EOA) tillhandahåller bland annat expertstöd inom vissa utpekade sakområden och samverkar i frågor som rör hot mot rikets säkerhet, folkrättsbrott, organiserad brottslighet samt brott mot välfärdssystemet. Enheten består av 21 medarbetare. Huvudsakliga arbetsuppgifter Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som administrativ expert vid enhetens deskfunktion kommer bestå i att inhämta, bearbeta och delge information inkommen till desken. I arbetet ingår även att besvara förfrågningar, ta fram olika underlag,  diarieföring, annan administration samt statistikföring. Du kommer ha kontakt med andra myndigheter liksom andra delar av Migrationsverket vilket ställer krav på god kommunikation och samarbetsförmåga. Du kommer att ha kontinuerlig dialog med experter inom de områden enheten ansvarar för. Tjänsten kräver en mycket god strukturell förmåga och i perioder stresstålighet då det kan förekomma stora mängder information/data. Vem är du? Vi söker dig som har god samarbetsförmåga och relaterar till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du strukturerar, organiserar och planerar arbetet effektivt samt är stabil och kontrollerad i stressiga situationer. Vidare uttrycker du en positiv attityd till ditt arbete, verksamheten och organisationen samt handlar i enlighet med fattade beslut/instruktioner, verksamhetsplanen, mål, policys och riktlinjer. Du är kommunikativ och formulerar dig väl samt har ett gott omdöme och gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Vidare arbetar du bra med komplexa frågor och analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. Du som söker har - Akademisk utbildning om minst 120 hp med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet - Erfarenhet av arbete med statistiska verktyg, ex. Excel eller SQL - God kommunikativ förmåga och kan uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska och engelska - Goda kunskaper i Officepaketet - Svenskt medborgarskap Det är meriterande om du har - Erfarenhet av analytiskt arbete eller analytiska verktyg - Programmeringskunskap och erfarenhet av databashantering - Erfarenhet av att hantera stora mängder information och/eller inflöde av ärenden, från ex. registratur eller motsvarande funktioner - God kännedom om Migrationsverkets uppdrag, verksamhet och processer - Erfarenhet av arbete på brottsbekämpande myndighet eller av myndighetssamverkan på regional nivå med brottsförebyggande arbete Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver säkerhetsklass 2 samt godkänd lämplighetsprövning av Migrationsverkets säkerhetsavdelning och krav på svenskt medborgarskap ställs för denna tjänst. Upplysningar Anställningsform: Tillsvidare med provanställning sex månader Arbetstider: Kontorsarbetstid  Vi tillämpar Individuell lönesättning Placering: Sundbyberg Tillträde: Snarast enligt överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 24 maj 2024. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons