Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-05-13

Gör skillnad. Varje dag. På Koncernstab inköp och ekonomistyrning arbetar cirka 70 medarbetare med att driva Region Skånes inköpsaffärer för varor och tjänster. Vi sitter i moderna och trevliga lokaler på huvudkontoret vid Dockan i Malmö med trevliga lunchrestauranger i området och nära till allmänna kommunikationer. Koncernstab inköp och ekonomistyrning genomför offentliga upphandlingar för sammantaget cirka sju miljarder kronor per år. Den består av tre enheter och det är till Enhet verksamhetsstödjande inköp som vi söker en strategisk inköpare. Enheten för verksamhetsstödjande inköp består av kategoriledare, strategiska inköpare, inköpare, administratör vilka är fördelade i två kategoriteam Kategori FM, Fordon och transport samt Övergripande material och tjänster. ARBETSUPPGIFTER Är du utvecklingsinriktad som person samt vill bli en del av ett framgångsrikt team och arbeta med upphandling kring framtidens inköp och utveckla affärer för att skapa större värde för Region Skånes invånare? Då kan tjänsten som strategisk inköpare hos oss vara helt rätt tjänst för dig! Som strategisk inköpare planerar och genomför du kvalificerat inköpsarbete inom ditt subkategoriområde där du under ledning av en kategoriledare ansvarar du bland annat för framtagandet av olika behovs-och marknadsanalyser, affärsupplägg, ta fram och formulera kategoristrategi samt genomför upphandlingar. Din uppgift är även att utveckla god kännedom om leverantörsmarknaden, genomföra förhandlingar, skriva avtal samt ansvara för strategisk avtalsförvaltning efter avtalstecknande. I din roll agerar du som projektledare och är du en viktig del av upphandlingsuppdraget och du förväntas bidra till en innovativ miljö, där vi ständigt söker bättre vägar för att nå våra prioriterade mål. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som drivs av att arbeta för Skånes medborgare och vill skapa samhällsnytta genom våra avtal. Du har ett helhetsperspektiv som gör att du ständigt ser till Region Skånes bästa. Vi tänker oss att du gillar att ta täten och positionera dig som ledare i rollen som projektledare i upphandlingsarbetet. Du har högskole- och/eller universitetsutbildning inom teknik, ekonomi, juridik, inköp/ upphandling alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser att du har erfarenhet av strategiskt inköpsarbete från privat eller offentlig verksamhet. Du har goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU) och vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta enligt LOU. Det är en förutsättning för tjänsten att du har erfarenhet av att driva kommersiella frågor och utveckla kommersiella relationer. Vidare har du ett stort intresse för affärer och vi värdesätter din förmåga att förhandla. I ditt arbete genomför du muntliga förhandlingar självständigt och formulerar avtalstext därav krävs det mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift samt att du har lätt för att presentera resultat inför grupp. God erfarenhet av MS Office, framför allt Excel ses som en förutsättning för tjänsten. Erfarenhet av arbete som projektledare är meriterande. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, målfokuserad, en god förhandlare samt har en god förmåga att upprätthålla och vidareutveckla relationer med uppdragsgivare, marknadens olika aktörer och övriga intressenter. Du har lätt för att tolka avtal och se hur de olika avtalsdelarna hänger ihop och driver affären. Vidare är du handlingskraftig och tar eget ansvar för ditt arbetsområde utifrån givna processer samt har god förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du värdesätter ett gott samarbete med dina kollegor. Du är en problemlösare som trivs med ett högt arbetstempo och som uppskattar att utvecklas och bidra till dina kollegors utveckling. Som person är du professionell, inger förtroende och är en god relationsbyggare som bygger nya nätverk samtidigt som du vårdar befintliga. Du kan argumentera för din sak men har ödmjukheten att lyssna in och förstå andra perspektiv. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi tillämpar löpande urval i denna rekrytering och planerar att hålla första intervjuer från och med 2024-05-23. Välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Koncernkontorets uppdrag är att stödja regionstyrelsen, som har ansvaret för den samlade förvaltningsorganisationen i Region Skåne. Koncernkontorets drygt 750 medarbetare arbetar bland annat med frågor som rör regional utveckling, folkhälsa och miljö, hälso- och sjukvårdsplanering, kommunikation, ekonomi och HR. Koncernkontorets arbetsplatser finns främst i Rådhuset i Kristianstad och på Dockplatsen i Västra Hamnen i Malmö. På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons