Omfattning Heltid
Publicerad 2024-05-07

Till enheten för it-utveckling vid Åklagarmyndighetens huvudkontor söker vi nu ytterligare en kravanalytiker som ska vara delaktig i vår digitalisering och vårt förändringsarbete genom att identifiera och analysera verksamhetskrav. På enheten arbetar projektledare, systemutvecklare och jurister i nära samarbete för att skapa de bästa förutsättningarna för våra användare och andra som berörs av våra it-system. Med vår centrala roll i rättskedjan spelar våra system en viktig roll även för övriga aktörer i rättskedjan, ex. domstolar och polis. Dina arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna består av att driva arbetet med att identifiera behov och krav från verksamheten inför utveckling av myndighetens systemstöd analysera och dokumentera de krav som finns planera detta arbete och hålla i workshops. Arbetet som kravanalytiker är självständigt med mycket egenansvar men alla i arbetsgruppen finns till hands och hjälps åt vid behov. Arbetet bedrivs inom förvaltning av befintliga system eller i projekt vid nyutveckling. Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som har: högskole- eller universitetsexamen inom systemvetenskap, datavetenskap eller annan it-inriktning. Alternativt utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig flera års erfarenhet av att driva kravarbete och identifiera verksamhetsflöden flera års erfarenhet av att dokumentera krav på ett strukturerat sätt aktuell erfarenhet av att leda krav-workshopar god förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift. Som person vill vi att du har lätt för att samarbeta, förmåga att skapa goda arbetsrelationer och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning är drivande, självgående, metodisk och analytisk. Det är meriterande om du har relevanta certifieringar inom krav- och verksamhetsanalys erfarenhet av informationsmodellering erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet erfarenhet av arbete med agil metodik. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning i 6 månader. Tester förekommer i rekryteringsprocessen. Vi ser gärna att du inkommer med din ansökan på svenska. Åklagarmyndigheten är en modern arbetsplats som möjliggör distansarbete i hög omfattning, vilket gör att många medarbetare på it-avdelningen till största delen arbetar och träffas virtuellt. Läs mer om hur det är att arbeta på it-avdelningen här . Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss . På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar in din ansökan till oss, samtycker du till detta. Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 2 000 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag. Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Ansök redan i dag!

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons