Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-05-02

Skurups kommun har runt 16 700 invånare och ligger naturskönt på den skånska sydkusten, med utmärkta kommunikationer till Malmö, Ystad, Lund och Köpenhamn. I vår kommun bor invånarna i lugnet, med staden runt knuten. Det lokala näringslivet blomstrar och inflyttningen till kommunen ökar. 1 200 medarbetare håller dagligen hjulen snurrande, med fullt engagemang för medborgarnas bästa. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Vi är stolta över våra korta beslutsvägar. Tillsammans gör vi skillnad! Skurups vision 2045: Med hjärta och engagemang för livskvalitet, trygghet och utveckling skapar vi platsen där vi lever, verkar och växer – tillsammans. Skurups kommun är platsen för det goda livet. ARBETSUPPGIFTER Personligt ombud är en tjänst som innebär att man arbetar med klienter som är över 18 år och som på grund av sin psykiska funktionsnedsättning har en omfattande och långvarig social funktions-nedsättning som medför stora hinder i vardagen. Klientens behov av vård, stöd och service är ofta komplex. Kontakt med socialtjänsten, primärvård och/eller den specialiserade psykiatrin eller andra myndigheter är vanligt förekommande. Klienten kan också ha missbruksproblem. Det ska vara enkelt att få stöd av det personliga ombudet, en direktkontakt är det som krävs och inga remisser behövs, tjänsten är kostnadsfri. Syftet med tjänsten är bland annat att den enskilde får rätt hjälp, rådgivning och stöd utifrån sina egna önskemål, behov och lagliga rättigheter. Personligt ombud har ingen myndighetsutövning och kan därav inte besluta om insatser. De personliga ombuden svarar inte för vård eller behandling och kan inte heller ta över myndigheternas ansvar för samordning av insatser. Som personligt ombud arbetar du fritt vilket innebär att du planerar upp ditt arbete utifrån de som behöver ditt stöd. Du arbetar ensam som ombud och samverkar samt hämtar kollegialt stöd från ombuden i närliggande kommuner vilka du också har extern handledning med en gång i månaden. Stödet till personerna kan ske både via telefon och via fysiska möten vid vårdbesök, hembesök, SIP-möten och vid kontoret vilket ligger i Individ-och familjeomsorgens lokaler i Skurup. Som personligt ombud ska man också definiera organisatoriska systemfel vilka påverkar individen på ett negativt vis. Din roll som ombud kan både påminna om att likna boendestödjaren inom kommunen och som kontaktman inom psykiatrin. Arbetssättet blir på det viset mer gränsöverskridande och du som ombud blir duktig på att kunna ta till dig olika metoder från såväl ett medicinskt orienterat synsätt men även från ett mer empowerment-inriktat, det vill säga att genom stöd öka personens egenmakt vilket leder till en utveckling och större tillit till sig själv och ökad makt och kontroll över sin egna vardag. En annan viktig del i arbetsuppgiften handlar om att i kombination med empowerment-inriktat synsätt även stärka nätverket runt personen för att på det viset både öka resurserna runt individen men att även bidra till att minska stigma dvs fördomar om psykiska funktionsnedsättningar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller motsvarande lämplig formell behörighet, och som har minst tre års erfarenhet av att arbeta med människor i en utsatt livssituation, vilka har av psykisk funktionsnedsättning som bidrar till hinder i vardagslivet. Du ska ha ett professionellt förhållningssätt som skapar trygghet hos de personer som du möter i din tjänst. Du ska ha god förmåga att samverka både med andra personliga ombud i SÖSK nätverket och med professionella aktörer från kommun, primärvård och övriga myndigheter vilka personen du stöttar har kontakt med. Som person är du trygg i dig själv, flexibel, ansvarsfull och har ett utvecklat självledarskap. Du har lätt för att skapa kontakter, samarbeta, är noggrann och strukturerad. Du ska ha en god förmåga att skapa kontakt med personer och kan behärska det svenska språket väl både i tal och skrift då arbetet kommer att innebära moment som upprättande av verksamhetsberättelse, redovisning av medel samt utformning av ny ansökan. Som vår nya kollega erbjuder vi dig: - stöttning och vägledning i det dagliga arbetet - extern handledning, - friskvård - flextid Övriga krav: -Socionomexamen eller motsvarande formell behörighet. -B-körkort -Erfarenhet av att arbeta med människor i utsatta livssituationer vilka har en omfattande och långvarig social funktions-nedsättning som medför stora hinder i vardagslivet. I Skurup tillämpas rökfri arbetstid. I samband med denna rekrytering kommer vi att tillämpa löpande urval. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Skurups kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Skurups kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 3 - 6 Månader
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons