Om tjänsten

Besök hemsida ludvika.se
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-05-02

Individ- och familjeomsorgen (IFO) är en del av Social- och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun. Vi har ca 90 medarbetare som är organiserade i fem enheter: Stöd- och försörjningsenheten, Utredningsenheten, Familjehem- och familjerättsenheten, Öppenvårdsenheten samt Serviceenheten. Inom IFO arbetar både erfaren och nyutbildad personal och som nyanställd erbjuds du en individuellt anpassad introduktion och får tillgång till mentorer. Som anställd i Ludvika kommun har du tillgång till fortbildning, extern grupphandledning, friskvård (tid/bidrag), flextid, semesterdagsväxling samt subventionerat årskort hos Dalatrafiken. I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun. Inom Stöd- och försörjningsenheten arbetar idag 20 engagerade och kunniga medarbetare med ekonomiskt bistånd, våld i nära relation samt hedersrelaterat våld och förtryck, bostadssociala kontrakt, förmedling av egna medel, social praktik samt handläggning av dödsboanmälningar. ARBETSUPPGIFTER Vill du ha ett arbete där du varje dag får möjlighet att göra skillnad för andra? Att arbeta med ekonomiskt bistånd i Ludvika kommun innebär ett kvalificerat socialt arbete där vi nyfiket och aktivt vill hjälpa människor att stå på egna ben och nå självständighet, såväl socialt som ekonomiskt. Du arbetar kartläggande och motiverande gentemot de du möter och samverkar med andra aktörer, både internt och externt. Du utreder och fattar beslut om rätten till ekonomiskt bistånd utifrån gällande lagar och rättspraxis.  Om du har intresse av att arbeta med frågor kring våld i nära relation finns även den möjligheten inom enheten. Att arbeta med våld i nära relation innebär att utreda, bedöma och följa upp insatser både för våldsutsatta och våldsutövare. KVALIFIKATIONER Du har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. B-körkort är ett krav då resor förekommer i tjänsten.  PERSONLIGA EGENSKAPER Arbetsuppgifterna ställer höga krav på eget ansvar, flexibilitet och initiativförmåga. Vi vill också att du har god samarbetsförmåga och förmåga att möta och motivera människor som befinner sig i utsatta situationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för yrket. MERITERANDE Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd, våld i nära relation samt erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Lifecare. Utbildning i MI, FREDA och Patriark är även meriterande. ANSTÄLLNING Vi söker två nya medarbetare.  1 tillsvidareanställning, heltid med tillträde enligt överenskommelse. 1 vikariat till och med 2025-03-31, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Det finns chans till förlängning.  KONTAKTPERSONER Kajsa Tengström, enhetschef, [email protected], 0240-869 55 Sara Spinks, 1:e socialsekreterare, [email protected], 0240-0240-868 49 Linda Pettersson, 1:e socialsekreterare, [email protected], 0240-862 19 FACKLIG KONTAKT Akademikerförbundet SSR och Vision nås via kommunens växel 0240-860 00. ANSÖKAN Välkommen med din ansökan senast den 19 maj 2024. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Urvalsarbete sker löpande. Interjvuer kommer att ske 27-29 maj 2024.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 2
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons