Omfattning Heltid
Publicerad 2024-04-26

Cancerfondens framgångar beror på vår förmåga att analysera, möta och samverka med omvärlden. Vi behöver beröra människors hjärtan, nå fler med viktig kunskap och få fler att bidra till svensk cancerforskning. En allt större del av vårt arbete handlar om att nå våra målgrupper i olika digitala kanaler och ekosystem och säkerställa den digitala användarupplevelsen av Cancerfonden.

Därför söker vi nu en Webbanalytiker till enheten Tech, data och affärsutveckling som tillsammans med teamet driver oss mot att bli en mer datadriven organisation och säkerställer att vi fattar strategiska och operativa beslut baserat på data och användarbeteende.

Om rollen

Vi söker en person med minst 5 års erfarenhet av webbanalys som både kommer ansvara för den tekniska implementationen och att analysera och dra slutsatser, och proaktivt förmedla insikterna på ett visuellt och kommunikativt sätt. Du kommer vara ansvarig för organisationens digitala analysverktyg (GA) och förväntas proaktivt jobba med att upprätthålla en hög datakvalitet och tillgängliggöra data utifrån verksamhetens behov. Du kommer ingå i ett tvärfunktionellt team och arbeta nära Web performance lead, utvecklare, Digital content designer och Webbredaktör.

I rollen ingår i huvudsak följande arbetsuppgifter:

  • Ansvara för att samla in, analysera och presentera (dashboards/rapporter) användarbeteende på webben
  • Behandla och analysera data och sprida insikter från analysen för att öka insiktsbaserade beslut
  • Ansvara för att ta ut mätetal och KPI:er för webben
  • Ansvara för Cancerfondens digitala mät- och analysverktyg
  • Ansvara för att Cancerfondens verktyg uppfyller rådande regleringar och anpassa vårt arbetssätt utifrån marknadsförändringar
  • Proaktivt arbete med att upprätthålla hög datakvalitet
  • Säkerställa implementation av kod och script i digitala plattformar för att kunna spåra användarbeteende
  • Konverteringsoptimering på webben tillsammans med tvärteamet

Rollen kommer rapportera till Chef Tech, data och affärsutveckling.

För att lyckas i rollen tror vi att du har god erfarenhet av:

  • Google analytics 4 och Google Tag manager
  • Looker studio och funnel.io
  • Skapa analyser och visuellt presentera och kommunicera
  • Konverteringsoptimering
  • Agila arbetssätt och verktyg

För att lyckas i den här rollen behöver du vara proaktiv, kommunikativ och på ett pedagogiskt sätt förmedla dina analyser och slutsatser. Framåt kommer ett allt större fokus vara på att driva konvertering, både inom kunskapsspridning och insamling, och vi ser att du är en person som är nyfiken och gillar att testa dig fram med hjälp av data.

Cancerfonden är en modern, snabbrörlig organisation med ett agilt arbetssätt och korta beslutsvägar. Vi är engagerade, nytänkande och tar tillsammans ansvar för att snabbare nå vår vision - att besegra cancer.

Rekryteringsprocessen

Tjänsten är en tillsvidareanställning (100 %) med placering på Cancerfondens huvudkontor i Stockholm. Tjänsten är hybrid och det finns möjlighet att jobba till viss del remote. Tillträde så snart som möjligt. Urval och intervjuer sker löpande, skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor kontakta rekryterande chef: Emma Lundahl, [email protected]

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons