Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-04-22

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. Om jobbet It-avdelningen inom Transportstyrelsen växer! Just nu pågår ett arbete att hämta hem myndighetens it-drift från en extern leverantör. Det är omfattande utvecklings- och förändringsarbete som innebär att bygga en driftsorganisation som har förmåga att långsiktigt, med effektivitet, kvalitet och stabilitet, säkra myndighetens kärnverksamhet. Servicedesk är en sektion inom enheten för Infrastruktur och Drift på It-avdelningen som ansvarar för vara att vara en primär och central kontaktpunkt för myndighetens it-användare gällande support och hantering av it-ärenden. Ansvaret innebär också att förvalta och utveckla de verktyg som behövs för att vara en professionell Servicedesk. Vi söker nu en sektionschef med erfarenhet av Servicedesk, support och ITIL-processer med en stark vilja och driv att utveckla en modern och effektiv it-drift! Som sektionschef jobbar du i tätt samarbete med dina sektionschefskollegor och enhetschefen. Du kommer att ha personalansvar för dina medarbetare i teamet och vid behov även ansvara för konsulter. Ditt ledarskap Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus. Du kommer att -  ansvara för ledning och utveckling av medarbetare - arbeta med kompetensförsörjning inklusive rekrytering - ansvara för verksamhetsplanering, kort och långsiktig - arbeta med lednings- och styrgruppsarbete - driva egna uppdrag/projekt.  Du måste ha - relevant akademisk utbildning inom t ex it eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig - flerårig aktuell erfarenhet av att ha arbetat som chef inom IT med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar - erfarenhet av ITIL-processerna incident, problem och change - erfarenhet av arbetsledning av en Servicedesk i en stor och komplex it-driftsorganisation - erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete.  Det är meriterande om du också har - erfarenhet av att leda organisationer i komplexa it-miljöer - erfarenhet att leda team som ansvarar för ITSM-system. Vi vill att du - är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad  - är drivande och har en helhetssyn  - är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt  - är initiativrik och entusiasmerande  - har god förmåga att fatta beslut  - är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa  - har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten  - har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna  - har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.  Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Mer information Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vid frågor är du välkommen att kontakta Pia Boström, 0703-14 68 66, [email protected] eller Ann-Catrine Snis, 0703-77 59 69, [email protected]. ST, Axel Frick och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503. Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.  Ansök Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-1894. Vi behöver din ansökan senast den 10 maj 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.  Välkommen att bli vår nya kollega!

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons