Om tjänsten

Besök hemsida jobbify.se
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-04-22

Jobbify är en jobbplattform för vassa kandidater. För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen: Är du försäljningschefen som vill ta nästa steg eller jobbar du kanske med ett större kommersiellt ansvar redan idag? Här är drömrollen för dig som vill vara med i den yttersta ledningen och driften av ett spännande företag i en börsnoterad koncern. Rekryterande företag säljer produkter till hem och företag med kontor och lager strax utanför Göteborg. Entreprenörsandan är stor. I denna roll rapporterar du direkt till en inkluderande, teamorienterad, dynamisk och passionerad VD. Man värnar om sina anställda - vad sägs om till exempel fika varje morgon och eftermiddag, träning med PT en eftermiddag i veckan och att alltid komma hem i tid på fredagar? Dessutom har du fina personalrabatter på de egna produkterna. Verksamheten har ca 40 anställda och omsätter idag strax över 100 msek. Försäljning sker till både B2B och B2C, med en egen e-handel.  Du ingår i företagets ledningsgrupp och blir ytterst ansvarig för hela den kommersiella verksamheten, med ett team där du både har försäljningschef och marknadschef rapporterande till dig. Du kommer att vara med i en spännande fas där framtida strukturer för verksamheten och organisationen sätts och du kommer att jobba i nära samarbete med VD för att sätta såväl strukturer som arbetssätt.  Till en början ligger fokus på detta samt att säkerställa en ökad lönsamhet och organisk tillväxt. Framöver kan du även få möjlighet att vara med om förvärv. I denna roll vill vi att du är en engagerad ledare med övergripande kompetens inom försäljning och marknadsföring samt en stor förståelse för affärscontrolling, uppföljning och målsättning av verksamheter. Du skall tycka om att både kavla upp ärmarna och genomföra många analyser och kundkontakter själv, samtidigt som du är duktig på att inspirera, coacha och leda ditt team framåt. Du behöver ha en strategisk förmåga och trivas med att ha många bollar i luften.  Du kommer att jobba väldigt nära VD med den dagliga verksamheten och vara bollplank i kritiska affärsbeslut. För rätt person kommer det att finnas stor möjlighet till utveckling. Övergripande mål för rollen: I den nyetablerade rollen som kommersiell chef är du ansvarig för struktur och processer kopplat till den kommersiella verksamheten. Du driver själv hela processen från analys (affärscontrolling) och målsättning till uppföljning, resultat och kommunikation. Huvudsakliga arbetsuppgifter: Det här är en ytterst betydande roll för företaget, där du kommer arbeta i nära samarbete med VD med ansvar för det kommersiella arbetet med fokus på försäljning, marknadsföringsstrategi, processer, prissättning och lönsamhet. Till din hjälp har du sju kvalificerade medarbetare - två försäljningschefer, en marknadschef med AD och copywriter rapporterande till sig och två innesäljare. Du kommer även att ha egna kund- och leverantörskontakter och olika kontaktytor inom branschen. Exempel på ansvarsområden:
  • Säkra underlag för att kunna fatta välgrundade affärsbeslut
  • Skapa processer mellan inköp, marknad och försäljning
  • Utveckla, genomföra och ansvara för uppföljning av marknadsföringsstrategi och aktivitetsplan
  • Ytterst ansvarig för marknadsbudget och försäljningsbudget
  • Övergripande ansvarig för kampanjer och aktiviteter
  • Driva försäljnings-, lönsamhets- och marknadsanalyser med stort fokus på försäljning (ex. kundklassificering, målsättningar för kundkontakt, prissättning, avtal)
  • Aktivt delta i proaktiva och kommersiella analyser för att stödja framtagande och kontinuerlig utveckling av lönsamma och innovativa produkter
  • Tillsammans med VD och CFO aktivt delta i kostnadsuppföljning och arbete med att långsiktigt förbättra vår kostnadsstruktur
  • Övervaka den dagliga verksamheten och vinna nya lönsamma affärer
Dina främsta KPI:er kommer att vara omsättning, täckningsgrad och resultat. Huvudsakliga kontaktytor:
  • Internt: Logistik, inköp, marknad, ekonomi, IT
  • Externt: Våra kunder samt leverantörer, t.ex. byråer och fotografer. Du kommer även att vara aktiv i branschförening, vid mässor, i olika nätverk och ev. partnerskap med andra bolag. Kontakt med motsvarande funktioner inom koncernens övriga bolag ingår också.
Övrig information om rollen:
  • Rapporterar till: VD
  • Placeringsort/arbetsställe: Ca 30 min med bil från Göteborg
  • Antal direktrapporterande: 5 (framtida struktur kommer att beslutas av dig)
  • Plats i organisationen: Ingår i företagets ledningsgrupp
  • Språkkunskaper: Svenska & engelska i tal och skrift
  • Resor: Det ingår resor såväl inom som vid enstaka tillfällen utanför Sverige (företaget har försäljning i bl.a. Norge, Finland, Tyskland och Polen)
 

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons