Omfattning Heltid
Publicerad 2024-04-10

Vi söker dig som vill utvecklas som inköpsanalytiker hos oss på Decimalen!

Om Decimalen

Decimalen är ett snabbt växande företag som specialiserat sig på att utveckla och effektivisera den offentliga sektorns inköp. Vi erbjuder skräddarsydda tjänster och ett komplett system för inköp, kontroll och uppföljning till våra kunder över hela Sverige.

Vi är ett företag i Stockforsa-koncernen.

Beskrivning av tjänsten

Arbetet som analytiker innefattar att sammanställa och analysera våra kunders avtal och inköp på ett strukturerat och affärsmässigt sätt. Informationen ska ordnas logiskt och ligga till grund för analyser och slutsatser. Arbetet inkluderar kartläggning, analys och optimering av kundens inköpsförbrukning, inköpsmönster, priser och leverantörsavtal utifrån kundbehov och önskemål. Arbetet sker både manuellt och med hjälp av systemstöd, såsom Decimalens eget analysverktyg.

I analysarbetet identifieras och synliggörs avvikelser som är knutna till priser, avtal och leverantörer. Rekommendationer om volymallokeringar och kostnadseffektiva förändringsåtgärder lyfts fram. I rollen ingår även uppföljning av avtal, leverantörskvalificeringar, leverantörsrevisioner, inköpsstrategier och processer.

I analysrollen arbetar du självständigt, har stark initiativförmåga och driver ditt arbete framåt med målet att skapa genomarbetade slutsatser och rekommendationer till kund. Resultatet utgör ofta ett viktigt beslutsunderlag för kunden, vilket innebär att arbetet måste hålla en hög kvalitet.

I vissa projekt kommer du att agera som projektledare, vilket ställer krav på en god förmåga att leda, prioritera, och hålla utsatta budgetar.

I analysrollen ingår en hel del kundkontakt vilket ställer krav på en god kommunikationsförmåga. I vissa projekt kommer du hålla presentationer för kund och förväntas vägleda kunden framåt utifrån den genomförda analysen.

Andra arbetsuppgifter som ingår i rollen är främst av administrativ art, såsom att sätta ihop olika typer av presentationsmaterial för både internt och externt bruk.

Bakgrund och egenskaper

Du bör ha relevant utbildning inom t.ex. revision, ekonomi eller juridik, med några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Arbetet med analys och revisioner kräver ett stort intresse av att jobba självständigt och strukturerat med siffror, kalkyler och olika typer av sammanställningar.

Dina personliga egenskaper är att vara noggrann, lyhörd och serviceinriktad med god leveransförmåga. Mycket goda kunskaper att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska är ett krav. I tjänsten behöver man ha mycket goda färdigheter i Office-paketet, främst Excel, gärna också PowerBI, samt kunna använda IT-verktyg och stödsystem inom statistik och inköp.

Tidigare erfarenhet av inköpsprocesser, lagen om offentlig upphandling, revisioner och avtalsuppföljning är ett stort plus.

Erfarenhet av projektledning och kundkontakt är meriterande.

Placeringsort är vårt kontor i centrala Lund, men med goda möjligheter till hemarbete.

Välkommen med frågor till vd Sebastian Recht på mail [email protected], tfn 0729-915920.

Välkommen med din ansökan senast 2024-06-20. Vi rekryterar löpande.

Din ansökan skickar du till [email protected].


Skicka ansökan

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Dela annons