Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.

Vår ambition är att bli ledande inom hållbar logistik och vårt uppdrag är att globalt underhålla, utveckla och optimera inbound logistik genom att bygga flöden med minimal miljöpåverkan, med hög kvalitet och till lägsta möjliga logistikkostnad.

Arbetsområde

Inom gruppen Logistics Supplier Management (LSM) är huvuduppdraget att stötta Global Material Control och Global Transport Control med att lösa eskalerade avvikelser kopplade till Scanias kontrakterade leverantörer och transportörer. Vi är också en del av Scanias inköpsprocess, där vi ansvarar för utvärdering av våra leverantörers och transportörers förmåga att uppfylla Scanias logistiska krav, samt förser inköp med Logistikkostnadsberäkningar för nya inköpsbeslut.

Det finns fem huvudsakliga kompetensområden inom LSM:

  • Crisis Management & Supplier development of Part Suppliers
  • Logistic Audit and Rating of Part Suppliers.
  • Development and Quality Assurance of Logistic Service Providers.
  • LACE (Landed Cost Estimation) Coordination
  • Common Sourcing and Product Development Coordination

Då en av våra medarbetare som idag arbetar med Logistic Audit & Rating of Part Suppliers går vidare inom företaget, söker vi nu hennes efterträdare

Dina arbetsuppgifter

Genomföra logistikrevisioner (logistic audits) hos leverantörer som är nya för Scania, enligt VDA 6.3. Detta innebär en grundlig utvärdering av leverantörens logistiska processer och förmåga att uppfylla Scanias logistiska krav, där resultatet är en viktig del av inköps beslut i val av leverantör. Ditt uppdrag innefattar även att utvärdera befintliga leverantörer baserat på hur de presterat under en given tidsperiod, där resultatet också blir avgörande för om leverantören blir godkänd för nya affärer eller inte. Vidare ansvarar du för uppföljning och utveckling av leverantörer som inte uppnått högsta betyg under en audit, samt träning av nya leverantörer innan första leverans till Scania.

Återkommande arbetsuppgifter består av:

  • Utföra logistikrevisioner inom EU
  • Utföra logistic ratings
  • Ansvara för uppföljning och leverantörsträning
  • Bidra till utvecklingen av ovan nämnda processer tillsammans med representanter från inköpsorganisationen, övriga medlemmar i TRATON-koncernen samt med dina Svenska och Holländska kolleger

Din profil

Vi söker dig som har högskoleutbildning med teknisk inriktning eller motsvarande arbetslivserfarenhet inom logistik, leverantörsutveckling, tillverkningsteknik eller processrevision. Licens eller kompetens inom VDA 6.3 är meriterande.

Vi ser att du har minst tre års industrierfarenhet varav minst två år inom kvalitets- eller processutveckling. Du bör även vara bekant med förbättringsverktyg som t ex 5 why och Ishikawa.

För att lyckas i denna roll behöver du vara professionell och ha en god kommunikativ och analytisk förmåga.

Du är självständig, kreativ, drivande och strukturerad. Du är tydlig och kvalitetsmedveten, med förmågan att fatta snabba beslut.

Då du kommer att ha många internationella kontakter behöver du kunna formulera dig obehindrat i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska.

Vi ser även att du besitter en god samarbetsförmåga, inte minst då teamet du kommer tillhöra består av motiverade medarbetare där vi ställer upp för varandra och ibland delar arbetsuppgifter.

Resor är en naturlig del i denna befattning, varför körkort (B) är ett krav för denna tjänst.

Vi erbjuder

Vi kan erbjuda dig en dynamisk arbetsplats med varierande och utmanande arbetsuppgifter i ett hybridarbetsupplägg, vilket innebär att du kan arbeta hemifrån några dagar i veckan om arbetet tillåter. Vi kan också erbjuda dig en individuell utvecklingsplan som du sätter upp tillsammans med din chef, så att du kan nå dina mål och få rätt stöttning längst vägen. Förutom karriär- och utvecklingsmöjligheter kan vi erbjuda dig som anställd på Scania andra förmåner så som exempelvis personalbil, resultatbonus, tjänstepension, flexibel arbetstid, lunch till reducerat pris och mycket mer. Scania anordnar även ett flera event under året där familj och vänner alltid är välkomna, vilket brukar vara högt uppskattat av samtliga. Bor du i Stockholm erbjuder vi även direktbuss mellan Stockholm och Södertälje med Scania Jobexpress.

Kontaktinformation

För ytterligare information vänligen kontakta Andreas Samuelsson,

Gruppchef, Logistics Supplier Management

+46 8 553 70 112, [email protected]

​A​​​​​​nsökan

Vi arbetar kompetensbaserat i våra rekryteringar. Det innebär bland annat att du kommer att få genomföra personlighetstest och problemlösningstest samt djupintervjuas om de kompetenser som är viktigast för rollen.

Skicka in din ansökan med ditt CV, personliga brev samt betygskopior via scania.com senast 23 april 2024. Som ett led i urvalet använder vi oss av ett urvalstester och vi genomför bakgrundskontroll på slutkandidat. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tas tillvara.

Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2022 levererade vi 80 238 lastbilar, 4 994 bussar samt 13 400 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 170 miljarder kronor, varav över 21 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 57 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons