OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-03-25

Lerums kommun utvecklas och förändras för framtiden. Vi har höga ambitioner och tror på att förändring är möjlig. Du vill något! Det vill vi också. Vi vill göra skillnad och bidra till att skapa möjligheter för dem som behöver det mest. Vi tror på att arbeta tillsammans och nu söker vi dig som vill fortsätta att utveckla arbetet och leda vårt team på Försörjningsstödenheten! Från 2024 ingår vår enhet i verksamhetsområde Arbetsliv och stöd inom Sektor Stöd och Omsorg, där vi har kommit närmare våra kollegor som arbetar med arbetsmarknad och integration. Vårt arbete ger redan idag goda resultat, vilket vi är stolta över, och genom den nya organiseringen hoppas vi att vi ska kunna arbeta ännu bättre för att de som behöver vårt stöd ska få det de behöver. Vi som arbetar på Försörjningsstödsenheten är personer som trivs ihop och som stödjer och utvecklar varandra i det sociala arbetet. På enheten arbetar tio socialsekreterare som arbetar med ekonomiskt bistånd, två 1:e socialsekreterare samt en enhetschef. Du kommer att ingå i en ledningsgrupp bestående av fem enhetschefer samt verksamhetsutvecklare för verksamhetsområdet. Du får också stöd av HR, ekonomi, kommunikation och säkerhet. Verksamhetsområdet leds av en verksamhetschef. Vårt kontor ligger centralt i Lerum med tågstation och gratis parkering ett stenkast bort. För oss är det viktigt att du mår bra och vi erbjuder frukt på arbetsplatsen, friskvårdsbidrag, personalstöd och kompetensutveckling. I Lerums kommun vill vi öka vår förmåga att använda digitala lösningar, som blir till nytta för både invånare och medarbetare. I kommunen finns bra förutsättningar att driva utvecklingen för digitala lösningar framåt. Enhetens medarbetare är kreativa och har ett intresse och engagemang för enhetens uppdrag. Vill du bli en av oss och arbeta med något av det viktigaste och roligaste som finns i en framåtblickande kommun som drar nytta av närheten till storstaden och den mindre kommunens möjligheter? Kom då in med din ansökan redan idag! ARBETSUPPGIFTER Lerums kommun söker en trygg ledare som vill arbeta för en god samverkan inom socialtjänsten och andra samverkanspartners som uppdraget som enhetschef inom försörjningsstöd kräver. I nära dialog med verksamhetschef, enhetschefskollegor, förste socialsekreterare och medarbetare ska du forma, utveckla och kvalitetssäkra verksamheten utifrån gällande lagstiftning, riktlinjer, formulerade mål och uppdrag. För att lyckas behöver du vara lösningsfokuserad samt aktivt bidra till den utveckling som behövs tillsammans med dina kollegor inom och utanför verksamhetsområdet. I uppdraget ingår också systematiskt arbetsmiljöarbete, budget och personalansvar. Vi strävar efter att skapa en trygg och stabil organisation som genomsyras av rättssäkerhet och god och likvärdig service till de vi är till för. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomexamen. För att klara uppdraget krävs det att du har flera års erfarenhet av myndighetsutövning, främst inom försörjningsstöd samt att du har arbetat som chef inom socialtjänsten. Det är meriterande om du gått utbildningen Utvecklande ledarskap eller annan ledarskapsutbildning. Du behöver vara mycket väl insatt i lagstiftning och metoder i arbetet kring personer med försörjningsstöd. Kunskap kring arbetsmarknadsområdet är meriterande. Eftersom du har ansvar för personal, budget och arbetsmiljö har du mycket goda kunskaper från dessa områden. Uppdraget som enhetschef kräver att du är målmedveten och resultatinriktad. Som ledare kommunicerar du internt på ett sätt som skapar delaktighet inom organisationen samt har ett stort intresse att samverka internt och externt. För att lyckas i rollen är det nödvändigt att du har ett strukturerat arbetssätt och en god helhetssyn, vilket gör att du kan sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du är en driven person som får saker att hända. Som ledare är du trygg med att fatta beslut och agerar utifrån dessa. Du är en trygg och stabil person i nuvarande ledarroll och leder genom ett utvecklande ledarskap där medarbetare ges möjlighet att växa och utvecklas. Vi ser att du som söker den här tjänsten vill bygga förtroendefulla relationer och att du är prestigelös. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons