OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-04-04

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar medarbetarna ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! I kommunen är vi 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Nu söker vi en nyckelspelare i form av en nyinrättad tjänst som Avdelningschef Demokrati. Har du ett starkt engagemang, ett tydligt ledarskap och brinner för att utveckla effektiva och kundorienterade processer för styrning, stöd och samordning rörande nämndadministration, juridik, kommunikation samt ärendehantering? Då vill vi gärna att du hör av dig till oss. En viktig position i en växande kommun Ale har cirka 33 000 invånare och är en växande kommun. Hit flyttar många som vill uppleva naturen nära storstaden. Vi erbjuder dig ett utmanande och spännande arbete i en kommun som satsar på hög kompetens och ett starkt driv framåt. Som Avdelningschef Demokrati ansvarar du för att skapa struktur och transparens i avdelningens processer. Fokus ligger också på att skapa nya effektiva och kundorienterade processer för styrning, stöd och samordning rörande nämndadministration, registratur, arkiv, juridiskt stöd, kommunikation internt och externt, ärendeberedning, folkhälsa, näringsliv, planering, uppföljning och analys inom organisationen. I rollen är du chef och ledare för avdelningen, som består av fem enheter och sammanlagt ett 20-tal medarbetare inom flera olika specialiteter. Direkt leder du två enhetschefer samt 10 medarbetare. Du samordnar och utvecklar det interna och externa arbetet utifrån verksamhetens mål och ledningens beslut. Som avdelningschef ingår du i flera olika nätverk och samverkar med andra aktörer på regional nivå. Du har personal- och budgetansvar, ingår i Ale kommuns förvaltningsledning och strategiska förvaltningsledning samt tillhör kommunledningsförvaltningen. Du rapporterar till, och har ett tätt samarbete med, kommunchefen. Vad vi söker hos dig Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning inom statsvetenskap, juridik eller annat som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Resultatet av ditt strategiska arbete är väldokumenterat från dina år som chef och ledare på övergripande nivå inom offentlig verksamhet och du har erfarenhet av, och kunskap inom, flera av de områden som avdelningen ansvarar för. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet så som att du är självgående, strukturerad och har god prioriteringsförmåga. Du drivs av att leda utveckling tillsammans med andra. Ditt förhållningssätt är professionellt – du har helhetssyn och är känd för god samarbetsförmåga. Som ledare agerar du lyhört och tydligt, ger stöd och återkoppling och har förmåga att få dina medarbetare att styra mot målen. Du har ett intresse för demokratiska processer och är bra på att, med bibehållen saklighet och gott omdöme, balansera olika intressen och perspektiv i en komplex organisation. Din analytiska ådra och förmåga till att skapa struktur gör att du kan driva och utveckla verksamheten utifrån strategier, med tydliga visioner och mål, som skapar såväl engagemang som resultat. Du har också förmågan att kommunicera dina idéer och strategier på ett enkelt och inspirerande sätt, såväl till ledningen som ut i organisationen. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på såväl svenska som engelska. Bo eller pendla? Välj själv. Du behöver inte bo i Ale för att arbeta i Ale. Vårt läge vid sidan av E45 tillsammans med snabbtåg ger utmärkta kommunikationsmöjligheter. Din nya arbetsplats präglas av hjärtan som klappar för aleborna, driv, entusiasm och framåtanda. Kort sagt en arbetsplats där medarbetarna utvecklas. Vi ser fram emot din ansökan Känner du igen dig och är mogen för att utvecklas i en expansiv kommun så är du välkommen med din ansökan. I denna rekrytering samarbetar vi med Cordovan Career. För ytterligare information kring tjänsten är du välkommen att kontakta vår rekryteringskonsult Pia Strandh på 073-340 92 13 eller [email protected] Din ansökan ser vi fram emot senast den 28 april via ansökningsformuläret på cordovancareer.se

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons