OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Omfattning Heltid
Publicerad 2024-04-02

Vill du vara med och samordna och driva utvecklingen av våra webbprojekt? Nu finns chansen för dig som vill vara med och leda utvecklingen av Socialstyrelsens webbplatser som socialstyrelsen.se, kunskapsguiden.se med flera. Du kommer att bidra med stor nytta till våra målgrupper. Om tjänsten Som webbstrateg med uppdrag som förvaltningsledare kommer du att ha en samordnande roll. Du kommer vara delaktig i att samla in verksamhetens behov och krav, för att sedan tillsammans med kollegor på webbenheten, IT-enheten och externa utvecklare omsätta behoven till färdiga webblösningar. Tjänsten är placerad på kommunikationsavdelningen inom webbenheten där det finns ett tjugotal medarbetare. Enheten består dels av en grupp webbredaktörer med innehållsansvar, dels av en grupp webbstrateger som projektleder och deltar som experter i olika utvecklingsuppdrag. Socialstyrelsen jobbar utifrån samverkansmodellen pm3, där utveckling och förvaltning är samlad i en objektsportfölj. Webbstrategen ansvarar för förvaltningsledaruppdraget inom avdelningen och arbetar i nära samarbete med förvaltningsledaren på IT-enheten samt objektägare och objektspecialister. Arbetet innebär också att arbeta tillsammans med krav- och testledare. I uppdraget ingår att driva förvaltnings- och utvecklingsfrågor för de delar som ingår i objektet webbplatser och webbtjänster. Ansvaret innefattar att ta fram en förvaltningsplan, att ta fram underlag för vidareutveckling, budgetering och uppföljning, i agila processer leda den löpande sprintutvecklingen för ett flertal webbplatser samt att arbeta utifrån verksamhetens behov och önskemål. Om dig För att lyckas i rollen som webbstrateg är det viktigt att du jobbar strukturerat och har en förmåga att se nyttan för helheten. Du ska även vara bekväm med att både arbeta självständigt och i nära samarbete med andra. Det är viktigt att du har en god analytisk förmåga och snabbt kan hitta lösningar på olika problem och nå mål inom uppdragens ramar. Det är också viktigt att du är mycket kommunikativ, så att du kan förklara dina tankar på ett tydligt sätt. Du ska vara självgående, så att du på egen hand kan driva ditt arbete framåt inom givna tidsramar. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.    Vi söker dig som har • eftergymnasial utbildning med inriktning mot webb och digital kommunikation, alternativt annan utbildningsbakgrund som myndigheten finner relevant för tjänsten • minst två års aktuell erfarenhet av att framgångsrikt omsätta verksamhetsbehov till digitala lösningar. • erfarenhet av projektledning • erfarenhet av Optimizely/Episerver på administratörsnivå • erfarenhet att arbeta med leverantörsstyrning/kravställning • goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.  Det är meriterande om du har • erfarenhet av JIRA, Confluence, Azure Devops  • erfarenhet av agila arbetssätt för utveckling. • erfarenhet av pm3 förvaltningsmodell eller andra modeller för förvaltningsstyrning • erfarenhet av relevant arbete inom offentlig förvaltning • erfarenhet av inköp av tjänster inom ramen för offentliga upphandlingar, LOU • erfarenhet av att arbeta med UX, User Experience Bra att veta Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med provanställning på sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel är webbstrateg och din placering är på webbenheten inom kommunikationsavdelningen. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta. Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Fredrik Berg, [email protected]. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Marie Hansson, [email protected]. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075‑247 30 00. Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan. Välkommen med din ansökan senast den 16 april 2024.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons