OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-04-02

Gd-staben på myndigheten är ett kvalitetssäkrande stöd till generaldirektören och samordnar hur vi utvecklar myndighetens inspektionsverksamhet. Som gd-stab ansvarar vi för flera strategiska och myndighetsövergripande frågor. Din närmaste chef är stabschefen. Vi kan erbjuda ett kvalificerat och varierat arbete med möjlighet att kunna göra skillnad i samhället. Vi som jobbar i staben har alla ett stort engagemang och intresse för förvaltningspolitik, samhällsutveckling och specifikt skolfrågor, och i hela organisationen finns ett stort engagemang för att bidra till ökad kvalitet i skolan och alla elevers rätt. Våra värdeord är trovärdighet, tydlighet och tillgänglighet. För att säkerställa effektiv och likvärdig handläggning inom myndigheten har gd-staben i uppdrag att samordna de gemensamma arbetssätten för verksamhetsgrenarna kvalitetsgranskning och tillsyn, och från våren 2024 även för tillståndsprövning. För detta ändamål finns det en grupp av verksamhetsutvecklare vid staben. Vi söker nu två verksamhetsutvecklare för att ytterligare förstärka funktionen. I verksamhetsutvecklarens roll ligger att både förvalta och utveckla de gemensamma arbetssätten, med fokus på systematik, förenklingar, likvärdighet och tydlighet. Som verksamhetsutvecklare gäller det att arbeta utifrån hela myndighetens uppdrag, vilket kräver en förståelse för verksamhetens alla delar och hur de kompletterar varandra. Arbetsuppgifter Du kommer bland annat att: • Leda myndighetsövergripande utvecklingsprojekt och arbetsgrupper med uppdraget att utveckla och förvalta våra gemensamma arbetssätt • Utveckla och förvalta till exempel tydliga vägledningar och mallar som stödjer arbetet utifrån gemensamma arbetssätt • Stötta med verksamhetskunskap i utvecklingen och förvaltningen av våra handläggningssystem • Planera och genomföra utbildningar, främst internt • Ta fram underlag till gd vid behov • Representera myndigheten i olika sammanhang Kvalifikationer och erfarenhet Den person vi söker har: • Examen inom juridik, samhällsvetenskap, pedagogik eller annan utbildning som Skolinspektionen bedömer som likvärdig • Minst två års erfarenhet av myndighetens arbete med inspektion eller tillståndsprövning • Mycket god insikt och kunskap i skolförfattningarna • Mycket god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt Meriterande Erfarenhet av: • Utveckling och förvaltning av gemensamma arbetssätt/processer, inklusive fokus på effektivisering och förenklingar • Myndighetsövergripande arbete • Att leda projekt eller arbetsgrupper • Att planera och hålla i utbildningar och presentationer Personliga egenskaper Vi söker dig med förmåga att arbeta såväl strategiskt som operativt, såväl självständigt som i grupp. För att trivas hos oss är det viktigt att du snabbt kan sätta dig in i nya områden samt att du har en god analytisk förmåga och hög kvalitetsmedvetenhet, noggrannhet, snabbhet samt en förmåga att se effektiviserings- och förbättringsmöjligheter. Du har ett genuint intresse för offentlig förvaltning och förändringsarbete. Vidare är en mycket god kommunikativ förmåga, såväl skriftlig som muntlig, en förutsättning. För att lyckas i arbetet behöver du vara bra på att hantera kontakter på olika nivåer inom och utanför organisationen. Du är öppen för att ge och ta emot konstruktiv kritik och vill dela med dig av erfarenheter och idéer för att bidra till utveckling och lärande. Rollen ställer krav på mycket god samarbetsförmåga och förmåga att vara lyhörd, lösningsfokuserad och prestigelös. Kandidatens personliga egenskaper kommer tillmätas stor vikt vid rekryteringen. Referenser kommer att begäras som en del av rekryteringsprocessen. Mer om tjänsten Omfattningen är heltid. I uppdraget ingår vissa resor och inspektionsbesök inom olika inspektionsformer. Tjänsten är en tillsvidareanställning. Arbetsort kan vara någon av de orter där myndigheten har kontor. Stabschefen bestämmer i samråd med medarbetaren var arbetet ska förläggas. Intresseanmälan Sista svarsdag för intresseanmälan i form av ett personligt brev och CV märkt med dnr 2024:2725  är den 28 april 2024. Klicka på ansök nedan. Vid eventuella frågor kontakta stabschef Torun Rudin som nås via växeln. Om du har frågor om rekryteringsprocessen kan du mejla till [email protected] Vi ser fram emot din ansökan!

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons