Vill du var med och forma en helt ny roll och dela med dig av din kunskap i en dynamisk miljö? Vill du bidra till att skapa ordning i myndighetens informationsflöden utifrån verksamhetens krav? Då kan du vara den vi söker! Enheten för processutveckling arbetar primärt med IT-nära verksamhetsutveckling och förvaltning. PTS som myndighet har ett brett uppdrag och enheten bidrar till effektiva arbetssätt baserat på verksamhetens behov.  Om rollen PTS är en växande myndighet med allt bredare uppdrag som strävar efter att nyttja digitaliseringens möjligheter för att skapa en mer öppen och effektiv myndighet. För att utveckla och effektivisera vår informationsstruktur inför vi en ny expertroll som tillsammans med b.la. verksamhetsutvecklare, informationssäkerhetssamordnare, lösningsarkitekt och arkiv/registratur ska skapa förutsättningar för effektiva arbetssätt. Du kommer att arbeta med att ta fram och införa en övergripande informationsarkitektur för digitala lösningar inom myndigheten. En annan viktig del blir att etablera principer, riktlinjer och standarder för hur informationsarkitekturer ska se ut, samt sätta upp processer och riktlinjer för hur de ska förvaltas och vidareutvecklas. Du kommer ha många kontaktytor i organisationen, för att förstå verksamhetens behov och bidra till effektiva arbetssätt. I rollen som informationsarkitekt kommer du få vara delaktig i arbete med informationshantering genom större digitaliserings- och utvecklingsprojekt. Tillsammans med informationssäkerhetssamordnare kommer du i rollen få verka för att verksamheten kan ta sin roll som informationsägare. I rollen ingår det även att delta i strategiskt arbete kring PTS digitaliseringsstrategi, inriktning för molntjänster och målbild för informationshantering. Utöver det kommer du också delta i och stötta arbete med klassificeringsstruktur, diarium och dokumenthantering samt leda och arbeta med begrepps-, informations och datamodellering. Du kommer även ansvara för dokumentation av begreppsmodeller och datamodeller. Om teamet Vi är sju personer som hanterar många olika uppgifter och roller inom verksamhetsutveckling, digitalisering, projektledning, förändringsledning m.m. Vi ger stöd och hjälp till varandra och är frikostiga med att dela med oss av vår kunskap. Om dig För att vara framgångsrik i den här rollen behöver du ha en god förmåga att kunna samarbeta med andra då mycket av ditt arbete handlar om att jobba i olika projekt och ha många interna och externa kontakter. Du är en duktig kommunikatör och har lätt för att få ut ditt budskap. Du är van att jobba mot uppsatta mål, och kan växla mellan att driva långsiktiga strategiska frågor och att vara operativa. . För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har: • Relevant akademisk utbildning (inom tex. systemvetenskap eller informatik) eller annan utbildning och/ eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Flerårig arbetslivserfarenhet av informationsarkitektur • Erfarenhet av att ha arbetat med etablerade arkitekturmetoder, verktyg, modeller och processer • Flerårig arbetslivserfarenhet av att arbeta med verksamhets- och IT-utveckling • Erfarenhet av att leda workshops för informationsmodellering • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift Det är även meriterande om du har: • Erfarenhet inom offentlig verksamhet • Offentlig Upphandling • Tekniska färdigheter och intresse, grundläggande programmeringsförmåga  Bra att veta  Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.  Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag?  För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. Tester kan förkomma i urvalsprocessen. För mer information kontakta enhetschef Kristina Mellberg på [email protected] eller HR-specialist Eva Bennich Rathsman på [email protected]. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till [email protected]. Välkommen med din ansökan senast 25 april 2024. Att arbeta på PTS: Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats! På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 6 Månader eller längre
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons