OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-03-26

Arbetsbeskrivning

Är du en erfaren ledare som är van vid att bygga effektiva serviceteam? Letar du efter nya utmaningar på nordisk nivå, trivs du i säljorienterade organisationer och har ett äkta tekniskt intresse? Då kan det vara just dig vi letar efter!

Som Service Team Manager inom Industrial Quality Solutions arbetar du med marknadsledande tekniska lösningar för industrin och ansvarar för team av skickliga servicetekniker i de nordiska länderna. Du blir en del av vårt nordiska tekniska serviceteam och rapporterar till vår Service Director Nordics.

Ansvarsområden

  • Rollen innebär ett strategiskt och operativt ansvar för team av servicetekniker i ZEISS nordiska verksamhet.
  • Du ansvarar för och säkerställer teamets servicenivå till våra kunder på den nordiska marknaden.
  • Du arbetar aktivt med coaching för att kontinuerligt utveckla ditt team, processer och rutiner för att möta aktuella situationer samt utmaningar och förändringar.
  • I dina uppgifter ingår planering, nyckeltal (främst non-financial) och löpande uppföljning av teamets resultat.
  • Du leder ett mycket kompetent team bestående av medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland, vilket innebär att regelbundna resor inom norden vanligtvis ingår i rollen. Resdagar beräknas till mellan 10-30 dagar/år.
  • Som Service Team Manager rapporterar du till Director Nordics Service inom affärsområde Industrial Quality Solutions och ingår i verksamhetens utökade ledningsteam.

Kvalifikationer

  • För att lyckas i rollen tror vi att du har teknisk yrkes eller högskoleutbildning, gärna inom mekanik/mekatronik, elektronik och en bred teknisk bakgrund från liknande roller.
  • Minst 5 års erfarenhet av fältservicereparationer, helst inom mätteknik, precision eller liknande bransch med djupgående kunskaper om felsökning och diagnostik.
  • Minst 2 års erfarenhet av att leda ett fältserviceteam.
  • Du är van att arbeta med avancerade tekniska lösningar, coacha medarbetare till framgång och har starkt kundservicefokus.
  • Du har även ett grundläggande affärstänk och god förståelse för ekonomi, samt är van att både implementera och utveckla processer.
  • Vidare vill vi att du har erfarenhet av att arbeta i både affärs- och CRM-system (gärna SAP), samt att arbeta med löpande uppföljning av nyckeltal, resultatsammanställningar och olika presentationer.
  • Du trivs med att arbeta proaktivt och självständigt, samt har möjlighet att resa i tjänsten.
  • Vi förutsätter att du behärskar engelska och svenska på hög nivå, i både tal och skrift. Har du även kunskaper i tyska eller övriga nordiska språk, är det ett plus.

Som person är du en driven problemlösare, orädd och självgående och du trivs i en roll där du får möjlighet att utveckla och utvecklas. Du är en naturlig ledare med en coachande och involverande ledarstil, som bidrar till både medarbetares och verksamhetens utveckling. Du är en teamspelare som har lätt för att samverka och har förmågan att skapa goda relationer såväl internt som externt. Vidare är du duktig på att planera, koordinera och prioritera mellan olika arbetsuppgifter och god service är en självklarhet för dig. Du beskrivs även som resultat- och lösningsorienterad, kommunikativ, samt prestigelös och stresstålig.

Om företaget

Carl Zeiss AB

Om ZEISS: Med 38 000 anställda är ZEISS en av världsledarna inom optiska och optoelektroniska industrier och har bidragit till teknologiskt framsteg i över 175 år. ZEISS utvecklar och distribuerar optik för litografi, industriell mätteknik, mikroskop, medicinsk teknik, glasögonlinser samt linser för kameror och filmkameror samt planetarieteknik. Den breda produktportföljen säkerställer att ZEISS anställda alltid står inför nya, inspirerande utmaningar. Gruppen har sitt huvudkontor i Oberkochen i södra Tyskland och omsätter cirka 8 miljarder euro. ZEISS Nordics, som inkluderar Danmark, Finland, Norge och Sverige, har cirka 190 medarbetare som hanterar försäljning, marknadsföring, service och support av företagets produkter. ZEISS Nordics har en omsättning på cirka 850 miljoner SEK. Kontoret för Carl Zeiss AB ligger på Gärdet.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons