OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Svenska Familjehem söker verksamhetschef (föreståndare). Vår nuvarande verksamhetschef går vidare till andra arbetsuppgifter inom företaget. Vi har vårt huvudkontor i Sollentuna. Som verksamhetschef leder du arbetet med de pågående uppdragen som våra konsulenter har. Detta innebär att du ansvarar för organisation, planering, support och handledning till dem.

Vi arbetar enligt tre huvudprocesser:

  • Rekrytering/utredning (Nya Familjer)
  • Matchning/Placeringsgruppen
  • Pågående uppdrag.


För varje process finns en ansvarig och som verksamhetschef ansvarar du för Pågående uppdrag och står som föreståndare på vårt IVO-tillstånd. Du ingår i företagets ledningsgrupp där även ansvariga för övrigt såsom personal/HR, ekonomi, avtal och IT/marknadsföring ingår.

Vi har en väletablerad portfölj av familjehem (ca 250 familjer) och uppdrag varför vi söker en strukturerad, driven, erfaren och positiv ledare med hög arbetskapacitet. Hög grad av flexibilitet vad gäller arbetstiden med en del kvällsmöten är viktig. Arbetet innebär ett lagarbete med befintliga konsulenter på våra övriga kontor. Vi är ett positivt och trevligt gäng på totalt 20 medarbetare som jobbar utifrån våra 5 kontor i Sollentuna, Avesta, Lund, Herrljunga och Örebro.

Vi har tillstånd från IVO. Vi är medlemmar i, och certifierande av, RFF - Riksförbundet för Förstärkt Familjehemsvård. Av de ca 360 företag som har tillstånd från IVO är endast 20 certifierade enligt RFF.

Vi har ramavtal med drygt 230 kommuner bl a med Stockholm Stad, SKR Adda, Göteborg.

Vi söker dig som är, eller har varit, familjehemskonsulent och/eller verksamhetschef i den privata sektorn och vill söka dig vidare. Du måste ha Socionomexamen, erfarenhet av utredning av familjehem och gärna Ersta/Sköndal 15hp Handledning till familjehem. Tidigare erfarenhet som Socialsekreterare med mer än 5 års arbetslivserfarenhet från Individ och Familj eller motsvarande är också ett krav. Ett krav är att du har en stark motor och kan jobba effektivt, strukturerat och självständigt. Du hög kompetens vad gäller att bygga och upprätthålla allianser och långsiktiga relationer. Du uttrycker dig väl i tal och skrift, klarar att möta deadlines samt är kommunikativ och kollegial.

Goda referenser kommer att krävas.

Vi jobbar enligt principen ansvar under frihet med flexibla arbetstider och med ett målinriktat och kollegialt synsätt. Möjligheter att delvis utgå direkt från hemmet erbjuds.

Du innehar B-körkort och/eller har tillgång till parkering vid hemmet då konsulentjobbet innebär mycket resor med bil.

Vi erbjuder ett utbildningspaket, moderna arbetsredskap, möjlighet till företag-/förmånsbil, friskvårdsprogram och ett fritt arbetssätt vilket innebär att du en del dagar kan utgå direkt från hemmet eller jobba hemifrån.

Arbetsuppgifterna består i huvudsak att organisera, planera, leda och handleda våra konsulenter i deras pågående placeringar. Övriga uppgifter omfattar hantering av avvikelser, kvalitetsledning, delta i utvecklingsprojekt samt kontakter med kommunerna runt uppdragen.

Du kommer att jobba nära dina kollegor, vi har ett tätt kunskaps- och informationsutbyte där vi hjälper och sporrar varandra. Anställningen är tillsvidare (provanställning 6 mån) med fast och rörlig marknadsmässig lön.

Vi ser fram emot din ansökan med komplett CV senast fredag 19 april till [email protected]. Vid frågor skriv mejl eller ring Jon på 070-862 12 98.

Skicka ansökan

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast och rörlig lön

Dela annons