OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-03-22

Avdelningen för bolag med statligt ägande, Finansdepartementet Har du erfarenhet av att ge kvalificerat administrativt stöd och präglas ditt arbetssätt av struktur? Trivs du dessutom med att ha många kontaktytor och ta eget ansvar? Då kan vi erbjuda dig en variationsrik roll tillsammans med kunniga kollegor i en händelserik miljö. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Avdelningen för bolag med statligt ägande inom Finansdepartementet förvaltar 40 bolag med statligt ägande, bl.a. Vattenfall, LKAB, Telia Company, SJ och Systembolaget. De förvaltade bolagen sysselsätter ca 135 000 personer och är värderade till 850 miljarder kronor. Avdelningen har ca 30 medarbetare med experter inom områdena juridik, bolagsförvaltning, bolagsanalys, hållbart företagande och styrelserekrytering. Som avdelningsassistent kommer du att ha en central roll inom avdelningen som administrativt stöd och kontaktperson i administrativa frågor gentemot övriga avdelningar och departement inom Regeringskansliet samt de statligt ägda bolagen. Arbetet innebär stora krav på noggrannhet, även med ett periodvis högt arbetstempo. Du kommer att ha många parallella och varierande arbetsuppgifter och du förväntas ta eget ansvar, driva på och följa upp interna processer och vid behov ta fram och utveckla administrativa rutiner för avdelningen. I arbetsuppgifterna ingår att arbeta nära den politiska ledningen och avdelningens ledningsgrupp med sammanställning av ärenden och underlag till möten. Du kommer även att hantera material och logistik kring ägardialoger mellan den politiska ledningen, bolagen och bolagsförvaltningen. I arbetet ingår självständig planering, administration, samordning och genomförande av olika interna och externa möten, konferenser, nätverksträffar och seminarier. Vid behov kan arbetet också omfatta granskning av dokument samt att ansvara för administration och koordinering i större projekt och upphandlingsärenden. Vidare ingår hantering av regerings- och regeringskanslibeslut samt svar på interpellationer och riksdagsfrågor. Det ingår även administrativt stöd vid akthantering, arkivering och utlämningsärenden. Du kommer också att hantera avdelningens personaladministrativa frågor, fakturor, beställningar och bokningar samt administrera vissa IT-system. Din bakgrund Vi söker dig som har avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg. Vi ser att du har minst fem års erfarenhet från liknande administrativa arbetsuppgifter och har erfarenhet från arbete i en stödjande funktion. Du behöver ha goda kunskaper om IT-system, digitala verktyg och Officepaketet. Ett krav för tjänsten är att du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Det är meriterande om du har läst universitetskurser inom områden av relevans för tjänsten samt om du har genomfört någon administrativ utbildning. Har du erfarenhet från arbete i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet eller erfarenhet från arbete i en större organisation anses det som meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete i SharePoint, Palasso, Proceedo, ärendehanteringssystem och erfarenhet av projekthantering. Har du erfarenhet av arbete som juristassistent, arbete med upphandling samt goda kunskaper i engelska i tal och skrift är det också meriterande.  Dina egenskaper Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är strukturerad och ansvarstagande i ditt arbete. I en omvärldsstyrd verksamhet som vår krävs en förmåga till stor flexibilitet. Då ditt arbete präglas av många kontaktytor är det viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga både skriftligt och muntligt. Tjänsten kräver även att du är kvalitetsmedveten i ditt arbete.   Övrigt Tjänsten är en tillsvidareanställning och inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta biträdande avdelningschef Gustaf Hygrell på telefon 08-405 14 17. Du är också välkommen att kontakta Rekryteringsspecialist Patricia Nordlånge på telefon 08-405 13 39. Fackliga kontaktpersoner är Simon Danielsson och Miriam Ben Hadj Ali för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 april 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, upphandling, kommuner och regioner samt konsumentlagstiftning.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons