OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-03-22

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Biståndsenheten ansvarar för myndighetsutövning enligt SoL och LSS avseende barn, unga, vuxna och äldre med fysisk, neuropsykiatrisk och/eller psykisk funktionsnedsättning samt lag om färdtjänst/riksfärdtjänst. Enheten består av 12 engagerade socialsekreterare, en socialadministratör, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Biståndsenheten har en 1:e socialsekreterare kopplad till SoL och en 1:e socialsekreterare kopplad till LSS och färdtjänst. Enheten söker nu en 1:e socialsekreterare till LSS/Färdtjänst.  Din arbetsplats kommer för närvarande att vara belägen i centrala Nödinge, nära pendeltåg och E45:an.  Arbetsuppgifter Som 1:e socialsekreterare (LSS/Färdtjänst) ska du på enhetschefens uppdrag planera och driva det operativa arbetet samt följa upp verksamheten. I ditt arbete som 1:e socialsekreterare fungerar du som ett lättillgängligt och nära stöd, du leder och ger handledning i det dagliga arbetet. Vidare ser du handläggarnas potential och har ett coachande förhållningssätt. Du deltar i introduktion av nyanställda och har en viktig roll i att skapa och bibehålla en god arbetsmiljö på enheten. Du ansvarar för metodhandledning och håller dig uppdaterad inom aktuell forskning, rättspraxis samt lagstiftning på området. I din roll ska du bidra till att socialsekreterarna arbetar likvärdigt och effektivt.  Merparten av arbetet utgår från ditt kontor med närhet till dina kollegor, men med möjlighet att kunna distansarbeta inom ramarna för dina arbetsuppgifter.  Ditt uppdrag som 1:e socialsekreterare innebär även att du bistår enhetschefen i olika verksamhetsfrågor, såsom arbete med planering och uppföljning av medarbetarnas och enhetens olika mål. Utifrån uppdraget kommer du att samarbeta med andra aktörer, både internt och externt. Du kommer även att ingå i ett nätverk bestående utav 1:e socialsekreterare inom IFO (individ och familjeomsorg) vilket möjliggör ett gott kollegialt stöd. Vi erbjuder även extern handledning.  Du kan förvänta dig ett nära och tillitsbaserat ledarskap från din närmaste chef. Du får också kompetenta och erfarna kollegor. Du kommer få en individuellt anpassad introduktion för att lättare komma in i arbetet och i rollen.  Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi söker en trygg person som:  • Har gedigen erfarenhet av myndighetsutövning avseende aktuella målgrupper och är väl förtrogen med gällande lagstiftning inom primärt LSS. • Är prestigelös och ser helheten.  • Gillar att samarbeta och är en lagspelare men som också kan arbeta självständigt.  • Har ett coachande förhållningssätt. • Är strukturerad och kan behålla fokus trots omgivningens olika krav.  • Har god förmåga att prioritera och kan fatta beslut när det behövs utifrån verksamhetens mål.  • Har god förmåga i det svenska språket både tal och skrift.  Goda kunskaper om verksamhetssystemet Treserva, IBIC samt SAMSA är ett krav. B-körkort är ett krav.  Meriterande är om du tidigare har erfarenhet av arbetsledning samt arbete med myndighetsutövning enligt SoL och lag om färdtjänst. Övrigt Urval sker löpande under annonseringstiden. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som urvalsmetod. Välkommen med din ansökan! Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons