OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Omfattning Heltid
Publicerad 2024-03-19

För att vara aktuell för tjänsten är det viktigt att du uppnår de krav vi ställer enligt alternativ 1 eller 2 längre ner i annonsen. Förtydliga i din ansökan, vilket alternativ som du uppnår och skicka ditt utbildningsintyg. OBS! För att gå vidare i rekryteringsprocessen, är det viktigt att din ansökan tydliggör att du uppnår kraven som ställs.

Nu söker vi en ny kollega i Karlstad till vårt team på Jobbkompaniet Nova. Vi söker en person som vill utmanas och utvecklas i en roll som handledare till personer som är arbetssökande/jobbcoach. För att lyckas i rollen är det viktigt att du brinner för att stötta och motivera andra att nå sina mål och att komma ut i sysselsättning.

En av de främsta uppgifterna som jobbcoach är att skapa gedigna ansökningshandlingar till sina deltagare. Vi förutsätter därför att dina ansökningshandlingar är väl genomarbetade och tilltalande.

Arbetsuppgifter:

I arbetet som handledare/jobbcoach har du kontakt med arbetssökanden som behöver extra hjälp med att komma ut på arbetsmarknaden. Ditt jobb kommer bestå av tre huvudsakliga delar. Den första delen handlar om att stötta och rusta arbetssökande att bli mer konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden. Den andra delen består av att skapa kontakter med arbetsgivare och matcha ut lämpliga kandidater i jobb eller studier. Den tredje delen av arbetet är administrativt, då deltagarnas utveckling regelbundet ska redovisas till Arbetsförmedlingen. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:

  • Coachande samtal
  • Vägledning mot arbete eller studier
  • Administration, såsom journalföring och rapportering till Arbetsförmedlingen
  • Planering av det egna arbetet samt deltagarnas aktiviteter
  • Hålla i föreläsningar och seminarier
  • Rusta arbetssökande till att bli mer konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden
  • Matcha arbetssökande med arbetsgivare
  • Ständigt arbeta med att utöka dina arbetsgivarkontakter

Tjänsten:

Tjänsten är på heltid. Arbetstider är vardagar 08:00-17:00, med viss flexibilitet. Du kommer att vara placerad i Karlstad och ha ansvar över att bemanna vårat kontor under våra öppettider. Vi erbjuder fast lön + resultatbaserad bonus, tjänstepension och friskvårdsbidrag.

Du får ett arbete på ett växande företag, där vi värnar om det bästa för våra deltagare. Prestigelöst arbete där vi stöttar och hjälper varandra för att utvecklas och nå goda resultat. En god arbetsmiljö, med härliga kollegor där du får bidra till verksamhetsutvecklande frågor. Tillit och förtroende med stor frihet under ansvar från chef och kollegor. Strukturerad och informativ upplärning.

Vi lägger stor vikt vid personlighet, då vi letar efter en person som förutom att göra ett bra arbete även passar in i vår personalstyrka. Tillträde sker när vi har hittat rätt kandidat för tjänsten och intervjuer sker löpande. Vänta inte med att skicka din ansökan, då rekryteringen kan avslutas innan sista ansökningsdatum.

Om dig:

Vi tror att du är en målinriktad person, som älskar att stötta och hjälpa andra människor. Du bör vara flexibel, ordningsam och gilla att arbeta både självständigt och i grupp. Du värdesätter olikheter och har förståelse för att människor har olika förutsättningar och kommer från olika kulturer.

För att lyckas som jobbcoach behöver du även ha förmågan att inspirera och motivera andra, samt vara insatt i hur det svenska arbetsmarknadssystemet fungerar. Arbetet är till viss del säljande, så har du även en säljande personlighet kommer du vara perfekt för jobbet. Det är meriterande om du har ett stort nätverk, kännedom om den lokala arbetsmarknaden och ett etablerat kontaktnät med arbetsgivare.

Som person trivs du att arbeta med människor och har god förmåga att planera och organisera ditt dagliga arbete. Du har god kommunikationsförmåga och det är meriterande med erfarenhet av coachning sedan tidigare.

Krav för tjänsten

  • Mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift
  • Goda kunskaper i Microsoft Office-paketet
  • Eftergymnasial utbildning och arbetslivserfarenheter enligt nedanstående krav från Arbetsförmedlingen

Meriter

  • Ytterligare språkkunskaper
  • Körkort och tillgång till bil
  • Goda kunskaper av Microsoft Teams
  • Arbetslivserfarenhet av försäljning eller coachning

För att vara aktuell för tjänsten måste du uppfylla något av följande krav nedan, antingen enligt alternativ 1 eller 2:

Alternativ 1

Du har tillämpad högskoleutbildning eller motsvarande yrkeshögskoleutbildning där du läst minst 180hp.

Du har även minst två (2) års sammanlagd arbetslivserfarenhet på heltid.

Alternativ 2

Du har minst ett (1) års heltidsstudier på eftergymnasial nivå (60hp eller motsvarande) med minst godkänt resultat.

Du har även minst tre (3) års sammanlagd arbetslivserfarenhet på heltid inom något av följande yrken eller arbetsuppgifter:

- Arbetsledning med personalansvar.

- Rekrytering.

- Omställningsarbete för arbetssökande.

- Studie- och yrkesvägledning.

- Handläggning i personalfrågor (ej enbart personaladministration).

- Arbete med arbetslivs- och arbetsmarknadsfrågor.

- Arbete med social- och grupp-psykologi.

- Karriärvägledning.

Var vänlig och skicka med ditt utbildningsintyg i din ansökan. Förtydliga gärna vilket alternativ ovan som du uppfyller.

Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast och rörlig lön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens e-post

Skicka ansökan

Dela annons