OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-03-18

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom! Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare. Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det. Tjänsten och arbetsuppgifterna Inom Vård- och Omsorgsförvaltningen finns verksamhetsområdet myndighet samt två utförarverksamheter och central förvaltning. På myndighet finns tre enheter som arbetar för att säkerställa vård och stöd till olika åldersgrupper och behov. Vi söker nu en verksamhetschef till Myndighet på vår utredningsenhet för personer över 65 år som vill leda och utveckla en engagerad grupp medarbetare i nära samverkan med chefskollegor och verksamhetsstöd. Vi är i ett pågående förändringsarbete med fokus på framtiden. Vi ser fram emot att välkomna dig som kan bidra till att forma vår vision om en ännu mer framgångsrik verksamhet. Din organisatoriska placering Som verksamhetschef är du en central figur i organisationen och direkt underställd myndighetschefen. Du fungerar som myndighetschefens närmaste samarbetspartner när det kommer till ledning och styrning av din enhet. Dessutom blir du en integrerad medlem i ledningsgruppen, där du samverkar med andra verksamhetschefer inom myndighet. Du kommer leda en arbetsgrupp på 18 medarbetare som består av en sektionsledare och 17 biståndshandläggare. Sektionsledarens roll är att stödja i det dagliga, operativa arbetet. Biståndshandläggarnas huvuduppgift är att utreda, fatta beslut och följa upp behov av stöd för våra äldre medborgare inom ramen för SoL. I rollen kommer du att ha en betydande påverkan på hur vår organisation levererar vård och omsorg till medborgarna. Ditt ledarskap och ditt arbete kommer att bidra till att säkerställa högkvalitativa och rättssäkra bedömningar och beslut för alla som är i behov av dem. Ditt uppdrag omfattar att: - Ansvara för personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. - Ansvara för uppföljning av mål och ekonomi med analyser. - Utveckla verksamheten tillsammans med brukare, kollegor och medarbetare utifrån ett omvärldsbevakande förhållningssätt. - Förvalta och vidareutveckla arbetssätt, ekonomi, mål och åtaganden. - Verka för en god samverkan med olika aktörer både internt och externt. Vi erbjuder dig Myndigheten genomgår en omfattande förändringsprocess med målet att skapa en hållbar, strategisk och proaktiv verksamhet, där medarbetarna är stolta och professionella. Vi strävar efter att främja gott samarbete mellan olika enheter, utförare, andra förvaltningar och huvudmän. Vi har ett samhällsnyttigt, komplext och utvecklande uppdrag. Våra medarbetare är engagerade i uppdraget och har god samarbetsförmåga samt en vilja att utvecklas och lära nytt. Som en del av vårt engagerade ledningsteam kommer din roll att vara viktig i att skapa en enhetlig syn inom verksamheten. Det finns en möjlighet att påverka utvecklingen av verksamheten genom arbete i den nya ledningsgruppen, som just nu ska definiera sitt uppdrag och väg framåt. Förvaltningen har använt Suntarbetslivs forskningsbaserade verktyg, Chefoskopet, för att undersöka de organisatoriska förutsättningarna för chefer inom vård- och omsorgsförvaltningen. Arbetet syftar till att tydliggöra roller, ansvar, förutsättningar, krav och mandat för att säkerställa rätt kompetens och trivsel bland vård- och omsorgsnämndens anställda samt att våra verksamheter blir mer resurseffektiva och att våra medborgare erbjuds stöd med hög kvalitet. Du som söker till oss Du har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du förväntas ha tidigare erfarenhet av att leda andra från likande verksamhet, tillsammans med goda kunskaper inom myndighetsutövning. Du är också väl förtrogen med målgruppen inom äldreomsorg och har en djup insikt i socialtjänstlagen (SoL) och processen för utskrivning efter slutenvård.  I rollen som verksamhetschef ser vi det som meriterande om du har en gedigen erfarenhet inom SoL. Det skulle vara en fördel om du även har god kunskap i IBIC och erfarenhet från arbete i verksamhetssystemet Life Care. Tidigare erfarenhet av att arbeta som chef ser vi som en betydande tillgång. Om du har körkort är det meriterande då möten på andra platser kan förekomma. Som framtida verksamhetschef kommer du att ha en central roll i att främja samarbete. Det inkluderar ledning av olika team och samverkan med olika intressenter, både inom och utanför organisationen, för att nå våra mål. I denna position är det viktigt att hantera både framgångar och utmaningar med stabilitet och beslutsamhet för att skapa trygghet och pålitlighet i ledarskapet. Ditt huvudfokus som verksamhetschef kommer vara att uppnå resultat genom att sätta och driva strategiska mål och din förmåga att effektivt styra organisationen mot dessa mål blir avgörande för vår framgång. Verksamheten står inför kontinuerliga utmaningar, och din roll är att leda oss genom dem genom snabb analys, identifiering av lösningar och effektiv implementering. Du behöver vara kreativ, flexibel och redo att hantera komplexa problem. Välkommen in med din ansökan!

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons