OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Jurist
Borås Stad Annonsen har utgått Borås
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida boras.se
Omfattning Deltid
Publicerad 2024-03-18

Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.

Vill du vara med och bidra till att vår förvaltning utför rättssäkra insatser med god kvalitet? Har du goda kunskaper i socialrätt och kommunalrätt? Om det därtill passar dig att jobba deltid så är du den vi söker! Kanske är du en pensionerad jurist eller har någon annan situation som gör att du vill jobba lite mindre.

Vår ordinarie jurist ska vara föräldraledig och nu söker vi hennes vikarie. Tjänsten är tidsbegränsad på ungefär ett år och på cirka 60% av en heltid. Om du hellre vill jobba heltid så går denna tjänst att kombinera med att vara LSS-handläggare. Då ingår att handlägga utredningar enligt LSS men även kompletterande SoL-insatser.

Jurist

Arbetsuppgifter

Arbetet som förvaltningens jurist innebär att vara ett internt konsultativt stöd i juridiska frågor till chefer, handläggare, stödfunktioner samt nämnd. Fokus i ditt arbete är frågor som rör bland annat socialrätt, kommunalrätt, offentlighet och sekretess samt förvaltningsrätt. Du kommer att skriva yttranden som är kopplade till rättsliga ärenden samt vid behov bistå och företräda nämnden i domstol. I tjänsten kan det ingå utredningsuppdrag, att författa skrivelser till nämnd samt att besvara remisser.

En viktig del i arbetet är att bevaka rättsutvecklingen och ta de initiativ som behövs för att förvaltningen ska vara uppdaterad inom gällande rättsläge. Du kommer även att informera och utbilda i juridiska frågor. En del av tjänsten innebär även att stödja Vård- och äldreförvaltningen i juridiska frågor.

Övrig information

Intervjuer kommer att ske den 19 april. Läs här om dina förmåner som anställd.

Vi har redan gjort annonseringsval och vill inte ha direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kvalifikationer

Vi söker dig med juristexamen och gedigen erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från liknande arbete inom offentlig sektor. Du är väl bevandrad i att tillämpa den juridiska metoden. Du har goda kunskaper i socialrätt, kommunalrätt, offentlighet och sekretess samt förvaltningsrätt.

Du trivs med att arbeta självständigt och är strukturerad i ditt arbetssätt. Du är trygg i din kunskap, noggrann och bevakar rättsläget för att kunna stödja förvaltningen på bästa sätt i utveckling av processer och arbetssätt. Trots att detta är en självständig roll innebär arbetet mycket samverkan med såväl interna som externa aktörer. Därför ställs höga krav på din samarbetsförmåga.

Du är analytiskt lagd och har förmåga att se helheten i hur en process kan komma att påverka och involvera flera delar av förvaltningen, både på kort och lång sikt. Du är lösningsfokuserad och kan omsätta ditt strategiska tänk i operativt arbete.

För att kunna stödja och utbilda medarbetare och chefer i förvaltningen krävs det att du har god kommunikativ förmåga, såväl i tal som skrift och kan anpassa din kommunikation efter den målgrupp du möter.

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

Mer info

Omfattning Deltid
Varaktighet 6 Månader eller längre
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons