OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-03-18

Är du redo för en större uppgift? Vi söker en presstalesperson till kommunikationsenheten i Region Bergslagen. Hos oss kommer du att utvecklas tillsammans med engagerade och kunniga kollegor och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten.

Kommunikationsavdelningen är en av Polismyndighetens nationella avdelningar med verksamhet i hela landet. Avdelningen har ansvar för att samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete och under dygnets alla timmar vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd i hela myndigheten. Avdelningen har cirka 200 medarbetare. Kommunikationsavdelningen är uppdelad i ett tiotal enheter där vissa har ett nationellt och andra ett mer regionalt ansvar.

Du kommer att vara en del av kommunikationsenheten i region Bergslagen som består av 10 medarbetare varav 5 är kommunikatörer och 5 presstalespersoner. De är placerade i Örebro, Karlstad och Falun, och deras primära uppdrag är att stödja polisregionens kommunikationsarbete. Arbetet kan med fördel utföras i Örebro med närhet till regionledningscentralen.

ARBETSUPPGIFTER

Som presstalesperson tar du emot och hanterar samtal från media och är talesperson för myndigheten i operativa frågor. Du arbetar nära vakthavande befäl i regionledningscentralen samt de personer som ska uttala sig i olika frågor. I din roll arbetar du också proaktivt mot media för att föra ut polismyndighetens budskap. Du samarbetar med presstalespersoner i regionerna, med polisens pressekreterare på nationellt mediecenter, samt med övriga inom kommunikationsavdelningen. Du har kontakt med presstalespersoner inom andra myndigheter. Du deltar även i stabsarbetet vid särskilda händelser.

Utöver ovan kommer du i rollen som Presstalesperson:

  • Ta emot och hantera inkommande samtal från media
  • Vara talesperson och företräda myndigheten i operativa frågor/ärenden
  • Arbeta proaktivt med brottsförebyggande kommunikation
  • Arbeta proaktivt mot media genom att i samverkan med den operativa verksamheten föra ut polismyndighetens budskap
  • Genomföra medieträningar och coacha i mediefrågor
  • Skriva nyheter, pressmeddelanden, budskapsformulering, talepunkter
  • Hantera omvärldsbevakning
  • Genomföra pressträffar
  • Arbetet kräver närvaro på obekväm arbetstid

KVALIFIKATIONER

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Akademisk examen inom journalistik, kommunikation och/eller polisexamen, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • Minst tre års erfarenhet som kommunikatör, journalist eller liknande roll som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
  • Erfarenhet av mediehantering
  • God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
  • Vana att agera rådgivare i mediefrågor
  • God datorvana

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även är:

  • Van att arbeta i sociala medier
  • Van att arbeta i publiceringsverktyg
  • Har kunskap inom sekretessbestämmelser och hantering av dessa

Personliga egenskaper:

För att passa i rollen har du lätt för att samarbeta inom och utom kommunikationsavdelningen och kan hantera flera parallella engagemang och intressenter. Du har en god förmåga att växla mellan planerat och händelsestyrt arbete samt mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter och hantera stundtals högt tempo. Vi ser att du är ansvarstagande, samvetsgrann och delar med dig av erfarenheter, kunskaper och idéer.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

FACKLIGA FÖRETRÄDARE

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

SACO, nås via Polisens växel 114 14

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, nås via Polisens växel 114 14

Övrig information:

Arbetsort: Örebro

Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning

Omfattning: Heltid

Arbetstid: Periodplanering

Tillträde: Enligt överenskommelse

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till [email protected] senast den 1 april 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A123.112/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Skicka ansökan

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Dela annons