OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida svk.se
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-03-13

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som uppdragsledare erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT-jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Vi är i dag ca 500 personer inom IT och vi kommer att växa ytterligare de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer. Vill du jobba och utvecklas i en växande organisation och tillsammans med underbara medarbetare skapa en framåtlutad och robust IT-organisation, sök dig till oss! Om tjänsten Som uppdragsledare kommer du att få arbeta med flera spännande uppdrag och projekt. Du kommer att delta i arbetet med att öka IT-verksamhetens leveransförmåga och vidareutveckling av processer och arbetssätt. Svenska kraftnät är en organisation i förändring och det finns många aktiviteter som behöver prioriteras rätt. I rollen ingår många kontaktytor inom avdelningen och även med övriga delar av organisationen. Organisatoriskt kommer du att tillhöra avdelningen Infrastruktur och drift. Just nu drivs många spännande IT-projekt på Svenska kraftnät som en del i digitaliseringen av transmissionsnätet och klimatomställningen. Rollen som uppdragsledare är en viktig pusselbit för att dessa projekt ska kunna genomföras. Våra uppdragsledare ansvarar för att hålla samman och planera uppdrag och tekniska leveranser till projekt och förvaltning. Uppdragsledaren samarbetar med kollegor från flera divisioner inom Svenska kraftnät och leder uppdrag som behöver teknisk kompetens från olika områden inom IT såsom till exempel datakommunikation, digital arbetsplats och servertjänster. Huvudsakliga arbetsuppgifter: • Samordna och leda tekniska leveranser inom avdelningen IT infrastruktur och drift • Agera teknisk projektledare i IT-projekt och uppdrag • Vara en del i avdelningens behovsprocess • Driva utvecklings- och förbättringsåtgärder inom avdelningens ansvarsområden med fokus på förbättrad leveransförmåga Den enhet som du kommer att tillhöra äger ansvaret över avdelningens gemensamma leveransförmåga för beställningar, projekt samt förvaltningar och agerar tvärfunktionellt över samtliga enheter. Enheten ansvarar även för behovsprocessen och Svenska kraftnäts implementation av ServiceNow, samt har uppdrags- och processledare som arbetar tvärfunktionellt. Om dig Personliga egenskaper Som person är du trygg i dig själv och har lätt för att skapa goda relationer i organisationen. Det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga. Rollen som uppdragsledare ställer stora krav på att du tar ansvar för ditt eget arbete och kan skapa struktur för att nå resultat till nytta för hela verksamheten. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Skallkrav • Akademisk utbildning med inriktning mot data/IT, systemvetenskap eller motsvarande kompetens erhållen på annat sätt • Flerårig erfarenhet av IT-tekniskt arbete och god teknisk förståelse • Minst tre års erfarenhet av att självständigt driva uppdrag med teknisk inriktning. • God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift Det är meriterande om du har erfarenhet av: • Att utföra ditt arbete enligt agila metoder • Projektmodellen PPS • Att ha ansvar för förbättringsuppdrag som krävt både tekniska implementationer, samt förändringar i arbetssätt och kultur • Att ha arbetat inom IT-infrastruktur Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete i samråd med dig chef #LI-hybrid • Resor förekommer i denna tjänst  • Sista ansökningsdag är den 8 april 2024 • Tjänsten är en tillsvidareanställning Kontakta gärna rekryterande chef Nickoletta Pihl, 010 475 97 33 alternativt ansvarig rekryterare Victoria Waltenberg, 010 350 90 45. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons