OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-03-12

Stadsbyggnadsförvaltningens uppdrag är att planera och utveckla kommunen och skapa förutsättningar för Umeås hållbara tillväxt. Stadsbyggnad ansvarar för den fysiska planeringen i Umeå. Resultatet av vår verksamhet ska ge största möjliga värde för Umeås invånare och näringsliv. Stadsbyggnadsförvaltningen har avdelningarna Bygglov, Detaljplanering, Lantmäteri och Miljö- och hälsoskydd. Enheten Bostadsanpassning ingår i avdelningen Bygglov. Vi är för närvarande fyra personer med olika kompetenser som tillsammans arbetar med att handlägga bostadsanpassnings-ansökningar. Bostadsanpassningsbidrag är ett kommunalt bidrag som personer med bestående funktionsnedsättning kan ansöka om för att få sin permanenta bostad anpassad på ett ändamålsenligt sätt, enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag.  Dina arbetsuppgifter Som handläggare kommer du att självständigt handlägga inkomna ansökningar, utreda och bedöma sökta åtgärder, värdera intyg och besluta om bidrag för enskilda personer utifrån lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Det innebär att du huvudsakligen arbetar med myndighetsutövning. Arbetet innebär både kontorsarbete och besök i den enskildes hemmiljö. Du dokumenterar fortlöpande under ärendeprocessen. I arbetet har du många kontakter, både internt och externt. De externa kontakterna kan vara sökanden, anhöriga, vårdgivare, fastighetsägare, entreprenörer och andra som kommer i kontakt med bostadsanpassning. Som handläggare agerar du även som konsult gentemot intygsgivarna samt är rådgivande vid frågor om verksamheten från till exempel sökanden och anhöriga. Inom enheten sker ständigt pågående kvalitetsarbete för att utveckla verksamheten som du förväntas medverka i tillsammans med kollegor och enhetschef. I arbetet ingår även att hålla sig uppdaterad med gällande lagstiftning, föreskrifter och domar som påverkar handläggningen av bostadsanpassningsbidrag. Arbetet är omväxlande i svårighetsgrad och varierar mellan självständigt arbete och att arbeta tillsammans med kollegor och andra berörda personer. Vi är en liten enhet som tillsammans tar stöd av varandra i ett nära samarbete. Vi erbjuder dig Ett utmanande och stimulerande arbete med många kontakter inom och utanför vår organisation. Ett litet och engagerat team av kollegor där det finns målfokus, omtanke och nära samarbete. Delaktighet och ansvar för att skapa förutsättningar att utveckla verksamheten att möta framtidens behov. Ett roligt jobb, där du gör skillnad varje dag!   Om dig Vi söker dig som är utbildad byggnadsingenjör eller har annan byggnadsteknisk utbildning samt mångårig arbetslivserfarenhet inom yrkesområdet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av gällande lagstiftning om bostadsanpassningsbidrag och/eller byggnadsprojektering.  Erfarenhet av myndighetsutövning samt sakkunnighet i tillgänglighetsfrågor är meriterande. Vi ser gärna att du har kunskap och erfarenhet av att arbeta i dokumentationssystem, till exempel BAB- online. B-körkort är ett krav. Som person är du lyhörd, lugn, trygg och flexibel. Du kommer ha nära kontakt med de sökande och deras närstående vilket kräver att du har en god kommunikativ förmåga i svenska i både tal och skrift. Vidare ser vi det som viktigt att du är serviceinriktad och har intresse av att möta personer med funktionsvariation och deras anhöriga i hemmiljön, vilket ställer speciella krav vid bemötandet. Du har god samarbetsförmåga och är duktig på att skapa och upprätthålla goda relationer. Din förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete är god och du har lätt för att se helheten. Du är trygg i myndighetsrollen och har en god förmåga att utföra dina arbetsuppgifter noggrant, rättssäkert och på ett effektivt sätt. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet och intresse av att arbeta med människor. Följ Umeå kommun på LinkedIn! Om Umeå kommun Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss? Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter.  Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons