OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-03-05

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla elever får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Skolinspektionen är även s.k. värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd som är en domstolsliknande myndighet med uppgift att pröva överklaganden av vissa beslut på skolområdet och på så sätt bevaka elevers rätt i skolan. Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd finns hos Skolinspektionen i Stockholm vars huvudsakliga uppgift är att handlägga de ärenden som inkommer till nämnden. Då två av våra kollegor går på föräldraledighet söker vi nu två engagerade medarbetare som vill arbeta med detta stora och viktiga samhällsuppdrag. Är du en av dem vi söker? Arbetsuppgifter Arbetet som jurist på kansliet är kvalificerat och varierat. Rollen ger en möjlighet att kunna göra skillnad för det enskilda barnet eller eleven. Miljön på kansliet präglas av samarbete, att tillsammans skapa de bästa förutsättningar för att tillvarata elevers rättigheter. Du kommer, i huvudsak, arbeta med beredning av inkommande ärenden till nämnden. I arbetsuppgifterna ingår handläggning, att utarbeta beslutsförslag till ordföranden/vice ordföranden för nämnden eller att föredra beslutsförslag inför nämnden i sin helhet vid särskilda sammanträden. Vidare ingår kontakt med bl.a. klagande, rektorer, kommuner, besvara allmänhetens frågor, genomföra rättsutredningar samt diarieföring. Tjänsten innebär att kunna ta initiativ till och medverka i vidareutveckling av rutiner och metoder för en effektiv ärendehantering med enhetliga och likvärdiga beslut.  Kvalifikationer Vi söker dig som har • juristexamen • avslutad notarietjänstgöring inom de senaste 2 åren Det är meriterande med   • aktuell juridisk arbetslivserfarenhet av ärendehandläggning inom statlig myndighet • annan aktuell juridisk arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant Du har vidare • en god analytisk förmåga och är noggrann, ansvarsfull och resultatinriktad • förmåga att arbeta självständigt och med kollegor • en mycket god kommunikativ förmåga i både muntlig och skriftlig framställning • förmåga att arbeta i en verksamhet med högt tempo • förmåga att arbeta lösningsinriktat Som person • är du trygg i din yrkesroll och har god självinsikt • är du analytisk och noggrann • har du integritet och mycket goda samarbetande egenskaper • har du mycket god förmåga att planera, strukturera och driva arbetsprocesser • har du lätt att möta och kommunicera med andra människor Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tjänsten/Arbetsplatsen Tjänsterna är föräldravikariat med tillträde under maj 2024 till och med 31 augusti 2025. Vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontorslandskap på Sveavägen 159 i Stockholm.  Ansökan Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Sista ansökningsdag är 1 april 2024. Ansökan har dnr 2024:2012. Frågor Kontaktpersoner • Frågor om tjänsten: kanslisamordnare Stina Engberg, tfn 08-586 085 00. • Frågor om rekryteringsprocessen: [email protected].   I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 6 Månader eller längre
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons