OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Projektledare
Umeå Annonsen har utgått Umeå
Skicka ansökan

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-02-28


Företagsbeskrivning

Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 20 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation och vi driver på övergången till ett hållbart energisystem.


Jobbeskrivning

Vattenfall är ett energiföretag som är en av de största vindkraftsproducenterna i Europa. Vattenfall investerar i vindkraftsprojekt och bygger vindkraftverk för att producera förnybar energi från vind. Genom att producera energi från vindkraft bidrar Vattenfall till att minska koldioxidutsläppen och beroendet av fossila bränslen. Vi befinner oss i en expansiv och spännande tillväxtfas och vi ser fram emot att kunna anställa medarbetare till vår projektutvecklingsavdelning för landbaserad vindkraft och jobba för att möjliggöra den gröna omställningen.

Vi vill ha med dig på vår resa

Vattenfall arbetar intensivt för att främja omställningen till förnybar energi och minska koldioxidutsläppen. De har satt upp ambitiösa mål för att bli klimatneutrala senast år 2050 och arbetar aktivt för att minska sina egna utsläpp samtidigt som de investerar i förnybar energi från sol, vind och vatten. Vattenfall arbetar också för att öka energieffektiviteten och främja hållbarhet i samhället genom olika initiativ och samarbeten.

För att nå vårt mål behöver vi dig som är engagerad och som vill arbeta hos oss som är en av Sveriges största elproducenter. Vi erbjuder en arbetsplats präglad av engagemang, nyfikenhet, kompetens, samarbete och högt i tak. Du kommer arbeta på avdelningen som ansvarar för att utveckla Vattenfalls portfölj av landbaserade vindkraftsprojekt i Sverige.

Vi söker nu en Projektledare

Rollen som projektledare

Projektledaren är ytterst ansvarig för projektets alla beståndsdelar och dess framdrift; kvalitet, tidsplan och budget. Projektledaren har det övergripande ansvaret för projektet och rapporterar till projektsponsor och styrgrupp, leder och coachar projektmedlemmarna och arbetar även operativt i projektet. Särskilt viktigt är att projektledaren ser helheten och fokuserar på att maximera projektens lönsamhet.

Varje projektmedlem, t.ex. tillståndsspecialist, juridiskt ombud, vindanalytiker, kommunikatör, markförhandlare, elnätspecialist och koordinator, har ansvar för sina respektive områden. Ansvaret som projektledaren innebär att leda och coacha experterna på ett bra sätt, få teammedlemmarna att förstå helheten i projektet och skapa en självgående grupp som tar eget ansvar inom respektive expertområde men även prestigelöst stötta övriga inom gruppen. Det handlar också om att se människor och hantera saker av mer personlig karaktär som kan uppstå.

Du tillsammans med projektteamet ansvarar för kontakten med externa intressenter, såsom markägare, myndigheter och intressenter. Rollen inkluderar även intern koordinering med olika avdelningar.

Projektutvecklingen är en lång process som kräver uthållighet och projektarbetet kan pågå i många år. Vi letar kontinuerligt efter nya projektuppslag, både i form av helt nya projektuppslag och förvärv av projekt andra påbörjat utvecklingen av. De flesta av dessa år under projektutveckling är dock mellan beslutspunkterna TG1 och TG2. Under denna fas är övergripande mål att få lagakraftvunnet miljötillstånd, en möjlig elnätanslutning (med tillhörande koncession), samt att nödvändiga vindmätningarna utförs.

Sista fasen innan investeringsbeslut, mellan beslutspunkterna TG2 och TG3, är en intensiv period, då fokus blir på detaljprojektering, upphandling och att optimera projekten för att nå god lönsamhet. I upphandlingsfas kommer du arbeta nära byggprojektledare och upphandlingsansvarig, där ni gemensamt strukturerar, prioriterar och driver projektarbetet. I denna fas är projektteamet större (ca 20 personer) och många interna och externa intressenters ställer krav på projekten. Du behöver ha en kommersiell kompetens att maximera projektens lönsamhet, samt kravställa och utmana såväl interna som externa leveranser.

Projekten kan också inkludera finansierings- och partneringprocesser, samt förvärv av projekt, där du driver dessa processer tillsammans med dedikerade resurser.

Som projektledare kan man arbeta i olika faser, beroende på portföljens utveckling, men också beroende på projektledarens intresse, erfarenhet och styrkor. Rollen innebär också att stödja hela projektportföljen, gruppen och utveckla gruppens arbetssätt. För den här rollen söker vi någon som kan, eller har ambition att arbeta strategiskt med våra portföljfrågor.


Kravspecifikation

Önskemål

Kompetens- och erfarenhet

  • Vi söker dig som har relevant och avslutad akademiskt utbildning
  • Du har erfarenhet från rollen som projektledare och vill vidareutvecklas i rollen.
  • Goda kunskaper i både svenska och engelska, i såväl tal som skrift, samt att du har en god kommunikativ förmåga är nödvändigt.
  • Det är även viktigt att du har goda IT-kunskaper, där Office 365 är nyckelverktyg.
  • Körkort

Särskilt meriterande med kunskap om och erfarenhet från;

  • Energibranschen, särskilt elproduktion och elnät. Erfarenhet från projektutveckling av vindkraft är särskilt meriterande
  • Strategiskt arbete med att verka för och utveckla hela projektportföljen
  • Förhandlingar och om du har varit delaktig i avtalsskrivningar av t.ex. arrendeavtal
  • Tillståndsprocesser enligt miljöbalken
  • Koncessionshantering för elnät
  • Förståelse för rennäringsfrågor, rennäringsanalyser
  • Upphandlingsarbete, gärna på ett större internationellt bolag
  • Finanseringsprocesser och förvärvsprocesser
  • Planeringsverktyg som t.ex. MS Project
  • Förhandlingsteknik
  • Kommunikation extern och digital

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen behöver du ha lätt för att fatta beslut, skapa och bibehålla goda samarbeten och tycka om att ha mycket kontakt med såväl extern som interna intressenter. Som person är du positiv, utåtriktad och initiativrik. Det är även viktigt att du vill och kan ta egna initiativ. Du trivs bra med att hantera många parallella frågeställningar och trivs att arbeta såväl självständigt som i team. Du skapar struktur samtidigt som du har förmågan att fokusera på kritiska detaljfrågor.


Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons