OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Om tjänsten

Besök hemsida
Omfattning Heltid
Publicerad 2024-02-16

Academic Resource söker en redovisningsansvarig till ett företag på Lidingö. Tjänsten är ett konsultuppdrag på heltid med omgående start. Det finns goda möjligheter till överrekrytering om båda parter är överens. Arbetet sker på plats.

Rollen innebär ett övergripande ansvar för sammanställandet och analyserna av det ekonomiska resultatet. Som redovisningsansvarig är du involverad i verksamheten och stöttar och ingår i ledningsgruppen. Med värdeskapande ekonomiska analyser hjälper du bolaget att fokusera på rätt saker och därmed förbättra bolagets resultat. Därutöver ingår även övergripande effektiviseringar av ekonomiprocesserna. Chefsansvar för en ekonomiassistent.


Arbetsuppgifter

• Förbättra och effektivisera ekonomiska processer

• Ansvara för djupgående ekonomiska samt resultatanalyser för att identifiera avvikelser och dess bakomliggande orsaker i syfte att kunna ge ledningsgruppen mer insikt i vad som behöver prioriteras framöver för att förbättra resultatet löpande.

• Ansvar för den löpande månatliga sammanställningen av det ekonomiska resultatet samt äga de tillhörande ekonomiska processerna och insamling av nödvändig information. Detta innefattar följande månadsvis:

• Upprättandet av resultatrapport uppställd på totalnivå, avdelningsnivå samt kundnivå på ett korrekt och tillfredsställande sätt

• Analys av omkostnader på kontonivå

• Medverkan på ledningsgruppsmöten där resultatet med tillhörande analyser presenteras

• Skicka rapportering av resultaträkning, balansräkning och kassaflödesanalys till VD, styrelse och ägarna med tillhörande förtydliganden, analyser och information

• Ansvar för att kundreskontra, förfallna fakturor, inkasso, leverantörsreskontra, löpande bokföring, avstämning löneskatt genomförs löpande och korrekt (det behöver inte genomföras själv men ansvar för att det blir gjort)

• Ansvar för att sammanställa årsbokslutet och ha dialog med revisorerna

• Äga och ansvarar för budgetprocessen. Detta innefattar:

• Planering inför budgetstart – skapa underlag, tidsplan samt boka budgetmöten

• Göra budget för omkostnader/generella kostnader

• Inhämta IT-budget, personalbudget, kundspecifika prognoser samt övrig nödvändig information

• Sammanställa totala budgeten både i månadsrapporteringsformat och på kontonivå. Genomföra korrigeringar utifrån inkomna kommentarer efter utskickat utkast.

• Ansvar för faktureringsprocessen i den mening att denna följs och vidareutvecklas löpande med syftet att företaget skall kunna fakturera kunder korrekt och så snabbt som möjligt.

• Rapporterar till VD och ingår i ledningsgruppen.


Kvalifikationer

• Akademisk utbildning

• Erfarenhet och kunskap inom företagsekonomi och redovisning är ett krav, 3–5 år

• Analytisk erfarenhet och intresse är meriterande

• Erfarenhet inom Visma Business och Microsoft Office är meriterande

• Erfarenhet av att leda andra medarbetare är meriterande


Vi söker dig som har erfarenhet inom redovisning och har förståelse för hela det ekonomiska flödet. Du skall vara analytiskt lagd och ha en vilja av att driva de ekonomiska funktionerna och förteget i sin helhet framåt. Du erbjuds en bred roll med stort ansvar och stora möjligheter till att vidareutveckla de ekonomiska processerna så väl som dig själv.

Är du den vi söker eller känner någon som skulle vara intresserad?


Ansökan

Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Klicka nedan på sök tjänsten och fyll i dina kontaktuppgifter, ange referensnamn: redansbon0224


Frågor besvaras via mail av:

[email protected]

Vi utför bakgrundskontroll och UC på de kandidater som går vidare i processen.

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet 6 Månader eller längre
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons