OBS! Sista ansökningsdag har passerat för denna annons. Du kan fortfarande läsa om den, men det går inte längra att ansöka.

Omfattning Heltid
Publicerad 2024-02-14

På Jula siktar vi högre och tar nu ytterligare kliv att utvecklas som det internationella bolag vi är. Det gör vi genom att förstärka vår organisation inom Sortiment, Försäljning och Inköp.  Till Julas Assortment Department söker vi nu en Category Manager.    Som Category Manager är du ansvarig för att utveckla affären och att skapa ett attraktivt sortimentserbjudanden för våra kunder. Som Category Manager kommer du ha sortimentsansvaret för någon av Julas åtta kategorier; Verktyg & Maskiner, Trädgård, Hem & Hushåll, Bil & Garage, Bygg & Färg, El & Belysning, Arbetskläder samt Fritid.   Det här gör man som Category Manager Category Manager är ansvarig för att kategorin når uppsatta mål och KPI:er avseende försäljning, lönsamhet, sortiment och lager. Ansvarar för att skapa och säkerställa planer på kort- och lång sikt som driver och utvecklar erbjudande och sortiment enligt Julas mål och strategier. Bidrar härigenom till Julas totala försäljning och lönsamhet – alltid med kunden i fokus.   Category manager är ansvarig för att bygga ett lönsamt sortiment bestående av produkter i eget varumärke och externa varumärken enligt Julas sortiment- och prisstrategi.   Category manager är budget- och resultatansvarig för kategorin, där tvärfunktionella samarbeten är nyckel att nå uppsatta mål och KPI:er avseende försäljning, lönsamhet, sortiment och lager.   Category manager ska bidra till att stödja Julas utveckling av hållbart medarbetarskap, där medarbetaren ansvarar för att leda sig själv, vara nyfiken på att söka information och skaffa sig kunskap kring verksamheten.?   Primära arbetsuppgifter och ansvarsområden: ·       Att kategorin är attraktiva ur ett konsumentperspektiv och kravställer internt för att nå önskad vision och mål. ·       Ansvarig för kategorins strategiska sortimentsutveckling och kategorins strategi. ·       Säkerställer ett kommersiellt sortiment utifrån nyhetsvärde, nya storsäljare och nya sortiment. ·       Säkerställer ett lönsamt, effektivt och optimerat sortiment som är noga utvalt för alla marknader. ·       Ansvarar för lokala marknadsbehov inom kategorin.  ·       Ansvarar för att sortimentsutvecklingsuppdragen är specificerade och säkerställer överlämning till Purchasing Department. ·       Beslutar när artiklar ska fasas ut och kravställer när nya artiklar ska lanseras. ·       Ansvarar för kategorins produktkategorisering. ·       Ansvarar för kategorins försäljningsplanering, följer upp och säkerställer kategorins försäljningsprognos. ·       Ansvarar för kategorins kampanjplanering. ·       Ansvarar för proaktiva analyser och säkerställer aktiviteter vid avvikelser avseende försäljning, lönsamhet, lager och sortiment. ·       Ansvarar för kategorins månadsrapport. ·       Säkerställer Julas prisposition inom sin kategori för samtliga marknader. ·       Ansvarar för att lämna över kategorins behov av förhandlingsplan. ·       Bidra in i strategiska leverantörsförhandlingar. ·       Ansvarar för kategorins lagervärde och antal i lager enligt målsättningar.  ·       Ansvarar för kategorins konkurrensbevakning i nära samverkan med varje försäljningsmarknad. ·       Analyserar och förstår hur marknaden utvecklar sig och kundernas behov.   Som Category Manager rapporterar du till Category Area Manager.   Det här är din bakgrund och dina erfarenheter Du har flerårig erfarenhet inom inköp, gärna från en liknande roll inom ett internationellt bolag. Du har arbetat med sortimentsutveckling, förhandling, sourcing och prissättning. Erfarenhet från DIY och retail är meriterande, det är även högskoleutbildning inom ekonomi/marknadsföring. Du behärskar engelska mycket väl i tal och skrift. Du har goda kunskaper i Office program samt erfarenhet från att arbeta i affärssystem- och uppföljningssystem.   Det här är du som person Du har en strategisk förmåga med en ledande personlighet med förmåga att lyssna, engagera och skapa resultat genom och tillsammans med andra.    Du har en god förmåga att prioritera och planera. Du reagerar snabbt på ändrade förhållanden och har lätt för att komma på idéer för hur man handskas med nya utmaningar. Du är strukturerad och utför ditt arbete med god kvalitet.   Du trivs i en värderingsstyrd organisation som kännetecknas av nyfikenhet, teamarbete och en ständig vilja att utveckla och förbättra affären. För att lyckas i rollen har du förmåga att se affärsmöjligheter med drivkraften att öka lönsamheten och försäljningen. Du har lätt för att ta egna beslut och du kommer med egna idéer. Du är kreativ, strukturerad och analytisk. Du strävar alltid efter att utveckla den totala affären utifrån ett totalkostnadsperspektiv.   Bra att veta Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning med placering på Julas huvudkontor i Skara. Jula har kollektivavtal med Unionen.    Så här söker du Om du känner att du skulle passa för denna roll så tveka inte att söka direkt då vi håller intervjuer löpnade. Sista ansökningsdag för tjänsten är den 10 mars 2024.    I denna rekrytering samarbetar vi med Executive Recruitment och ansvarig rekryterare. Jula är ett framgångsrikt och expansivt företag som erbjuder hemmafixare och proffs ett attraktivt sortiment till låga priser. Expansion är en tydlig del av Julas vision, här erbjuds goda utvecklings- och karriärmöjligheter. Jula finns idag i Sverige, Norge, Polen och Finland. Krav: Körkort: * B (Personbil)

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons