Omfattning Heltid
Publicerad 2023-12-18

Nu söker vi en Project Procurement Manager till Preem med placering i Lysekil och Göteborg. Vi söker dig som vill ansvara för att hålla samman inköpsarbetet mot leverantörer. Ett viktigt arbete som behövs i och med vår omställning samt att bygga Preem för en mer hållbar framtid!

Är du en person med driv utöver det vanliga och med ett stort intresse för förbättringsarbete? Vill du dessutom vara med på denna spännande resa som Preem nu genomgår? Då är det troligtvis just dig vi söker!

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Senast år 2035 ska Preem producera 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel och vara klimatneutrala i hela värdekedjan.

Våra raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter per år. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner. Vi har ett rikstäckande servicenät med drygt 520 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har cirka 1 500 anställda varav 1 100 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2022 var Preems omsättning 161 miljarder SEK.

Om rollen

I samarbete med ett kompetent inköpsteam kommer du att ha ett sammanhållande ansvar för inköpsarbetet i Preems stora projekt där du arbetar tätt tillsammans med Engineering, Procurement och Construction Management Contractor för att så effektivt som möjligt driva inköpsarbetet. Du förväntas planera och agera proaktivt, såväl internt som externt, för att säkra Preems intressen långsiktigt och att garantera projektets framdrift och budget. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Se till att inköpsarbetet bedrivs i linje med Preems inköpsprocess.
  • Se till att inköpsprocessen bedrivs enligt tidplan för respektive projekt och att resurser tillförs för att säkra tidplan och budget.
  • Medverka i upphandlingar som är strategiskt viktiga.
  • Besöka och utvärdera strategiskt viktiga leverantörer, i och utanför Sverige
  • Koordinera arbetet för interna och externa inköpsresurser som är dedikerade till investeringsprojekten.
  • Bedriva operativt inköps-/avtalsarbete samt driva egna upphandlingar.
  • Se till att kommunikation sker mellan inköp i projekten och Preems linjeorganisation för att säkra effektivitet i hela Preems inköpsarbete. 

Tjänsten är en tillsvidareanställning med start omgående.

Erfarenhet och kompetens

Har du juridisk/ekonomisk/teknisk utbildning på universitet eller högskolenivå, alternativt motsvarande erfarenhet erhållen genom mångårig arbetslivserfarenhet kan du vara den person vi söker. För att vara aktuell för tjänsten behöver du även ha gedigen erfarenhet av inköpsarbete samt erfarenhet av att arbeta i stora internationella investeringsprojekt. Flerårig erfarenhet av ledarskap är också ett måste. Vidare bör du vara van att upprätta avtal och ha erfarenhet från komplexa förhandlingar samt mycket goda språkkunskaper i engelska i tal och skrift.

Vi sätter stort värde på dina personliga egenskaper. Du är en person med goda ledaregenskaper både i informella och formella sammanhang. Du har lätt för att knyta kontakter med andra, internt och externt. Du är uppskattad för din sociala förmåga och känner stort engagemang i ditt arbete. Analysförmåga, struktur och ett pragmatiskt synsätt är också värdefullt för framgång i rollen.

I tjänsten ingår resor i och utanför Sverige, B-körkort är därför ett krav.

Då Preem är ett säkerhetsklassat företag kan en säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras vid behov. Säkerhetsprövningen kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. För Sverige godkänd ID-handling ska kunna uppvisas. Preem har som policy att alltid genomföra alkohol- och drogtest på samtliga slutkandidater.

Erbjudande

Du blir en viktig del av Preem – en arbetsplats som präglas av välkomnande stämning, förtroende för medarbetarna och ambitionen att vara bäst i branschen när det gäller hållbarhet. Här får du frihet under ansvar och ofta chansen att vara med under hela processer – från början till slut. För oss är det viktigt att du delar våra värderingar, ansvarstagande, nyskapande och inkluderande eftersom de ligger till grund för allt vi gör.

Ansökan

Ansökan och CV skickar du in via vår hemsida: http://valueone.se/aktuella-jobb/. Vi hanterar ansökningar och tillsätter tjänster löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Roger Tännström på telefon: 073 504 10 11 alternativt 010 332 29 20.  

ValueOne är specialister inom supply chain management, inköp och logistik. ​Vi erbjuder våra kunder tjänster inom tre affärsområden: uthyrning av inköp- och logistikkonsulter, rekrytering av inköpare och logistiker samt utveckling av företags supply chain verksamheter vad avser strategi, modell, metod, process, organisation och kompetens.

 

Mer info

Omfattning Heltid
Varaktighet Tillsvidare
Antal platser 1
Lön Fast månads- vecko- eller timlön

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Dela annons