Försäkringsutredare Nischförmåner för Sjukförsäkring i Stockholm

Antal platser: 10 
Publicerad: 2022-05-13
Sista ansökningsdag: 2022-05-29
Stad: Stockholm
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Ansvar och arbetsuppgifter Just nu söker vi försäkringsutredare med inriktning Nischförmåner. Som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar och självständigt fatta rättssäkra beslut om olika förmåner inom sjukförsäkringen. Arbetet innebär att göra utredningar och analyser av olika underlag t ex läkarintyg och du ansvarar för att rätt ersättning betalas ut i rätt tid. Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument. Vid behov tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården, vilket sker skriftligen eller via telefon. I kontakterna identifierar du behov, ger information i ärenden och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. I ditt arbete ingår även att fatta beslut om sjukpenninggrundande inkomst (SGI) samt att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt beräkningar och utbetalningar av ersättning. Som försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Som nyanställd får du en omfattande introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner t.ex. specialist och försäkringsmedicinsk rådgivare. Eftersom du som försäkringsutredare hanterar sekretessbelagda uppgifter ställs det höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. För den här tjänsten söker vi medarbetare till inriktningarna nedan. Vid eventuellt anställningserbjudande informeras du om vilken eller vilka av inriktningarna som kommer att bli aktuell att arbeta inom. Närståendepenning: Du har kontakt med personer som har en nära anhörig som är svårt sjuk och som därför behöver avstå från arbete eller annan sysselsättning. Smittbärarersättning: Du har kontakt med personer som inte kan utföra arbete på grund av att de drabbats av smitta. Som smittbärare kan man även ha rätt till reseersättning i samband med läkarbesök och hälsokontroller. Särskilt högriskskydd: Du har kontakt med personer med en sjukdom som medför en omfattande sjukfrånvaro och därmed riskerar ha sämre förutsättningar på arbetsmarknaden. Du utreder och bedömer rätten till dessa förmåner. Du har också kontakt med sjukvården och arbetsgivare. Ersättning för höga sjuklönekostnader: Du har kontakt med arbetsgivare som har haft höga sjuklönekostnader och som ansöker för ersättning för dessa. Sjuklönegaranti: Du har kontakt med personer och arbetsgivare som är i tvist om rätten till sjuklön. Du ska hämta information från både arbetstagaren och arbetsgivaren om orsaken till tvisten och fattar beslut om arbetstagaren har rätt till sjuklön.   Vi söker dig som: • har examen från högskola/universitet, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål • kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal • är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet • har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt • kan förstå och analysera komplexa frågor • är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet. Det är meriterande om du: • har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet • har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen • har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar • har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö • har erfarenhet av att arbeta i en föränderlig organisation   Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde i september eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Kontakt Chef: Sally Rafaee Jalil, 010-112 27 48 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Rebecca Alm, 010-111 79 30 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Amani Al Debe, 010-111 30 64, Saco-S: Matilda Eneqvist, 010-118 33 81 och Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 29 maj 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Information om jobbet

Arbetstid & varaktighet
  • Heltid
  • Tillsvidare
  • Vanlig anställning
Lön
  • Fast lön
Dela