Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.
Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Har du erfarenhet av kundreskontra och är du en flexibel, stresstålig lagspelare som trivs med att ge god kundsupport? Då kan du vara den vi söker!
Vi befinner oss i en spännande förändringsresa där mycket redan är på plats, men där en del fortfarande återstår. Därför är det viktigt att du är nyfiken, har vilja att lära dig nytt och tycker om att arbeta i en föränderlig miljö. Våra kunder är både interna och externa, vilket innebär att våra processer påverkar många. I arbetsgruppen bidrar vi alla aktivt för att tillsammans driva arbetet framåt – samtidigt som vi värnar om ett gott samarbete och att ha roligt på vägen.
Vill du vara med på vår resa?
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/
Du kommer att
- arbeta med felhantering samt fakturering i vårt affärssystem, påminnelser, räntefakturering, krav- och inkassohantering
- ge stöd och service till både interna och externa kunder
- arbeta med löpande bokföring, avstämningar samt vanligt förekommande kundreskontrauppgifter
- delta i arbetet med månads- och årsbokslut
- arbeta med ständiga förbättringar
Du måste ha
- gymnasieexamen med inriktning mot ekonomi eller utbildning på högre nivå inom ekonomiområdet
- arbetslivserfarenhet inom kundreskontra
- erfarenhet av arbetsuppgifter inom krav- eller inkassohantering
- datorvana och goda kunskaper i Office-paketet
Det är meriterande om du också har
- erfarenhet från UBW/Agresso/Unit4 ERP
- erfarenhet av statlig redovisning
Vi vill att du är/har
- strukturerad dvs du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt, både självständigt och i grupp. Sätter upp och håller tidsramar samt driver processer vidare.
- samarbetsorienterad, dvs du arbetar bra både enskilt och i grupp. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
- helhetssyn, dvs du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping, Tillsättning enligt överenskommelse.
Vi tillämpar normalt provanställning.
Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Caroline Carlsson, 010 – 495 68 46
[email protected].
ST, Jannike Jansson och Saco-S, Carola Sander nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-13387.
Vi behöver din ansökan senast den 14 januari 2026.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande.
Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda: Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
https://www.transportstyrelsen.se/
Avdelning Gemensamma funktioner
Här har vi samlat funktioner som är gemensamma för hela myndigheten i syfte att göra Transportstyrelsen effektivare och mer samordnad. På avdelning Gemensamma funktioner finns följande enheter:
• Ekonomi och analys
• Inköp och lokaler
• Kund och kommunikation
• Personal
• Utveckling
Tillsammans och i samverkan ökar vi förutsättningarna för att förstå, omsätta och möta verksamhetens behov av stöd, styrning, samordning och utveckling inom dessa områden.
Vi är cirka 140 medarbetare och finns i Borlänge, Kista, Norrköping och Örebro.