Din arbetsplats
Bosamordningen utgör en strategisk och sektorsövergripande placeringssamordning av socialtjänstens samlade boendefrågor. Enheten är en stödfunktion mellan myndighetsutövning och verkställighet vid beslut enligt SoL och LSS. Uppdraget omfattar bland annat placering inom särskilt boende, korttidsplatser, hospice, bostad med särskild service, korttidsvistelse, lägerverksamhet samt kommunala kontrakt.
En central del i uppdraget är att identifiera möjligheter för verkställighet inom kommunens egen regi eller söka placering genom köp hos extern aktör. Arbetsgruppen präglas av professionalism, engagemang och ett gemensamt ansvar för att hitta hållbara lösningar – både på kort och lång sikt. Du kommer bli del av en grupp om tre kollegor som leds av en enhetschef. Vid sidan av bosamordning arbetar enheten bland annat vräkningsförebyggande och med avtalsförvaltning.
Ditt uppdrag
Du erbjuds ett fartfyllt och stimulerande arbete som bosamordnare inom socialtjänsten. Uppdraget omfattar hela sektorn och spänner över hela processen – från överblick av befintliga bostäder och behov till matchning och verkställighet av beslut.
Exempel på arbetsuppgifter:
· Matcha personer med beslut enligt SoL och LSS till lämpliga boendelösningar· Erbjuda personer inom socialtjänstens målgrupper placeringar utifrån deras behov· Bereda underlag inför kontraktsskrivningar och hantera boenderelaterade ärenden· Arbeta administrativt med boendeärenden i socialtjänstens verksamhetssystem· Ha löpande kontakt och aktivt samverka med interna verksamheter samt externa aktörer· Driva och utveckla intern och extern samverkan, bland annat genom samordning av möten samt framtagande och uppföljning av gemensamma rutiner· Ha en samlad överblick över bostadsbestånd, lediga platser och aktuella behov inom socialtjänstens verksamheter
Rollen passar dig som trivs med att ha många kontaktytor, hantera flera parallella processer och bidra till både operativa lösningar och långsiktig utveckling. Dina huvudsakliga arbets- och kommunikationsverktyg är dator och telefon.
Det här krävs för tjänsten
Utbildning och kompetens:
· Eftergymnasial utbildning är ett krav, meriterande är utbildning inom socialt arbete, som exempelvis socionom, alternativt inom administration och/eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig för uppdraget
Erfarenhet och kunskap:
· God erfarenhet av boendefrågor och bosamordning är meriterande· Erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet är meriterande· God kunskap om socialtjänstens olika verksamhetsområden är meriterande· Ett krav är erfarenhet av att arbeta i flera IT-system samt besitta god datorvana· Grundläggande färdigheter inom Officepaketet är ett krav, meriterande är goda kunskaper inom excel· Meriterande är erfarenhet och god kunskap av verksamhetssystemen Treserva och Combine· Ett krav är att du besitter mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift
Personliga och professionella förmågor:
· Du är lösningsfokuserad och har lätt för att kommunicera med olika målgrupper· Du är drivande och framåtriktad samtidigt som du behåller lugnet i pressade situationer· Du trivs med att hantera både kortsiktiga behov och långsiktiga, strategiska boendefrågor· Du arbetar självständigt men har också en stark samarbetsförmåga och ett naturligt sätt att samverka· Du är serviceinriktad, socialt kompetent och bidrar till goda relationer internt och externt
För att erhålla anställning ska utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas.
Vad vi erbjuder dig
· Som medarbetare i Härryda kommun har du möjlighet att nyttja ett generöst bidrag för friskvård och motion.· Du har möjlighet till visst arbete på distans efter överenskommelse med närmsta chef· Möjlighet till flexibel arbetstid finns enligt lokalt avtal · Läs mer på vår hemsida om vad vi erbjuder dig. (https://www.harryda.se/arbete/arbetaiharrydakommun/detharerbjudervidig.4.4bd770a51817ff14fcd13400.html)
Om Härryda kommun
Härryda är en kommun som vågar!
Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3 000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet. Härryda kommun har de fyra senaste åren placerat sig i topp i Dagens Samhälles årliga ranking av Årets superkommun.
Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer!
Övrig information
I den här rekryteringen tar vi inte emot personliga brev, du kommer istället få svara på ett antal frågor i samband med din ansökan. Svaren på frågorna tillsammans med CV används som en del i urvalet. CV och dina svar ska vara skrivna på svenska.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Om du som sökande har skyddade personuppgifter så skickar du din ansökan i pappersform till: Härryda kommun, Personalfunktionen, Sofia Götberg, 435 80 Mölnlycke. Din ansökan kommer att hanteras enligt kommunens rutin för hantering av skyddade personuppgifter vid rekrytering och anställning. Ange annonsens referensnummer i din ansökan så vi vet vilken tjänst du söker.I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.